Stille nacht

Maandag, 27 december, 2021

Geschreven door: Danielle Steel
Artikel door: Jeannie Bertens

Liefde, hoop en veerkracht

[Recensie] Danielle Steel is een van de bestverkopende auteurs van de wereld. Ze schreef meer dan 150 romans waarvan er vele zijn verfilmd. De titel Stille nacht deed me aan Kerstmis denken, vandaar dat ik dit boek graag voor ons jaarlijks terugkerende thema uitkoos. Achteraf gezien, speelt Kerstmis maar een marginale rol in het boek maar het centrale thema, onbaatzuchtige liefde, past er zeker bij.

Emma Watts is een vroegwijs negenjarig meisje, ze is al vanaf haar babytijd model en nu speelt ze in een tv-serie. Ze is zo druk met haar werk dat er weinig tijd over blijft om kind te zijn. Emma heeft, net als de andere kindsterretjes, privéles op de set. Naast haar werk en haar activiteiten voor school, heeft ze nog tal van andere lessen zoals tapdansles, zangles en ballet.

Haar alleenstaande moeder Paige heeft haar eigen acteer-carrière opgegeven om die van Emma in goede banen te kunnen leiden. Paige is de jongste dochter van een beroemde Hollywoodactrice, van kinds af aan is ze niet anders gewend dan in de schijnwerpers te staan, ze vindt het heerlijk! Dat gunt ze haar dochter ook.

Haar zus, Whitney, is heel anders, ze heeft altijd een hekel gehad aan alles dat met Hollywood te maken heeft. Hun vader, een beroemde regisseur, was erg dominant, hij vertelde zijn vrouw precies wat ze moest doen, hij regisseerde als het ware haar hele leven dus ook het leven van zijn beide dochters. De les die Whitney hieruit geleerd heeft, is dat ze nooit wil trouwen – want dan kan een man je leven gaan domineren – en ze weet ook heel zeker dat ze geen kinderen wil. Maar het lot beslist anders. Eén moment van onachtzaamheid veroorzaakt een verschrikkelijk ongeluk waarbij Paige komt te overlijden en Emma levensgevaarlijk gewond raakt. Emma ligt in coma en vecht voor haar leven en het enige familielid dat ze nog heeft, is haar tante Whitney. Die laat alles – zelfs een heerlijke relatie met een schatrijke man – vallen om Emma op te vangen en voor haar te zorgen. Als Emma na weken ontwaakt uit haar coma, blijkt ze aan geheugenverlies te lijden, ze kan ook niet meer praten en ze is doof. Een moeilijke tijd breekt aan voor het eens zo pittige meisje. Maar gelukkig heeft ze tante Whitney die positief blijft denken en altijd vanuit Emma redeneert. Het is niet duidelijk of Emma ooit zal herstellen van het ongeluk maar aan een gebrek aan liefde, hoop en veerkracht zal het zeker niet liggen.

Het verhaal van Emma is ontroerend. Het verhaal van iemandont met Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH). Lichamelijk herstelt het meisje goed, uiterlijk is er niets aan haar te zien, maar innerlijk is haar hele wereld veranderd. Iets waarmee niet alleen Emma mee moet zien te dealen maar ook Whitney. Het gedrag van Emma is onvoorspelbaar, zo kan ze uit frustratie zo maar ineens agressief reageren. De ene dag functioneert ze redelijk goed en de andere dag veel minder. Zou ze ooit zelfstandig in de maatschappij kunnen functioneren?

Een verhaal met een boodschap dus, indirect wordt er begrip gevraagd voor mensen met NAH en vooral ook voor hun mantelzorgers. Soms is Steel dan wat belerend, dat schuurt hier en daar wat, maar haar vlotte schrijfstijl én het thema vergoeden veel. Drieënhalve ster voor dit ontroerende verhaal.

Moreel kompas

Stille nacht

Kinderspel