Stillhouse Lake

Vrijdag, 2 augustus, 2019

Geschreven door: Rachel Caine
Artikel door: Silke Wimme

Spannend tot op de laatste pagina

[Recensie] Gina heeft het allemaal netjes voor elkaar: een gelukkig huwelijk, twee schatten van kinderen, een mooi huis, etc… kortom alles waar een mens gelukkig van wordt.

Tot door een stom ongeval de waarheid aan het licht komt en haar perfecte leventje in elkaar stort. Haar man blijkt een serie moordenaar te zijn. De brave en goedgelovige Gina heeft jarenlang in een bubbel geleefd die nu uiteen spat. Ze wordt onmiddellijk geplaagd door tal van stalkers die haar het leven zuur maken, hierdoor wordt ze verplicht om een andere naam aan te nemen: Gwen Proctor en wordt ze ook nog eens gedwongen om vaak te verhuizen naar een stad waar niemand haar kent. Bij Stillhouse Lake denkt ze dat ze zich eindelijk terug kan settelen, alles lijkt er tot rust te zijn gekomen. Maar dan blijken de daden van haar ex-echtgenoot haar ook tot daar te achtervolgen. Een lijk, dat op dezelfde manier vermoord werd als de slachtoffers van haar ex-partner, wordt gevonden in het meer. Onmiddellijk is de spanning te snijden en doet Gwen er alles aan om haar kinderen te beschermen.

Rachel Caine is in Amerika een gelauwerde thriller auteur. Haar boeken scheren er hoge toppen in de bestsellerlijsten. Stillhouse Lake is het eerste boek in de serie over Gwen Proctor waarvan er reeds drie in het Engels verschenen zijn.

Ik moet toegeven, normaal ben ik geen fan van Amerikaanse thrillers, maar het idee sprak mij wel aan: een seriemoordenaar waarvan zijn echtgenote niet door had welke misdaden zich afspeelden vlak onder haar neus.

Archeologie Magazine

De focus ligt deze keer dus niet op de dader of zijn slachtoffers, maar op de familie van de dader. Dit is zeker en vast een interessante invalshoek. Als lezer stel je onmiddellijk vragen hoe zij het niet heeft geweten en of ze echt wel zo onschuldig als ze doet blijken. Hier gaat de auteur ook gretig op in. Gwen Proctor is al 4 jaar op de vlucht voor de harde publieke opinie. Mensen zien haar als de vrouw ‘van’ Mel en niet als nog een slachtoffer van deze seriemoordenaar. Veel lezers zullen ook onmiddellijk deze gedachte hebben gemaakt. Maar wanneer je doorheen de spanning en de snelheid van het verhaal kijkt zal je merken dat we vaak onterecht te snel negatief oordelen want Gwen is wel degelijk een brave, naïeve huismoeder die ook het slachtoffer van een zeer manipulatieve seriemoordenaar is. De auteur neemt dus de publieke opinie onder de loep en wijst hierbij bovendien ook zijn lezers terecht. Dit geeft voor mij het verhaal toch een extra dimensie.

Rachel Caine heeft een vlotte en snelle schrijfstijl. Er ontgaan haar ook geen enkele details en over alles wat ze neerpent is goed over nagedacht, hierdoor is het geheel ook realistisch en mooi uitgewerkt. Je merkt wel dat het een Amerikaanse invalshoek heeft, maar het is zeker niet storend.

Door de opbouw van het verhaal blijf je tot aan de laatste pagina gekluisterd aan je stoel. Alles lijkt eindelijk rustig te worden voor Gwen en haar kinderen, maar dan gebeuren er allemaal kleine toevalligheden waardoor de spanning te snijden wordt. We leren vooral Gwen kennen die van een brave huismoeder evolueerde naar een echte G.I. Jane. Door een sprong van vier jaar in de toekomst wordt dit niet overdreven uitgesmeerd en wordt het ook niet langdradig. Het verhaal gaat dan ook snel vooruit en biedt de lezers enkele uren nagelbijtende spanning aan.

Op subtiele manier wordt er ook een beetje romantiek verweven in het verhaal. Deze is niet te slijmerig en zal zeker niet storend zijn voor lezers die het niet zo hebben op liefdesverhalen.

De uiteindelijke plot, waar ik niet zoveel over zal uitweiden om spoilers te vermijden, zit op een vernuftige manier in elkaar. Het verhaal eindigt met een knaller, een cliffhanger van jewelste. Onmiddellijk wil je het tweede deel vastnemen om te weten hoe dit verder verloopt. Hoewel Stillhouse Lake het eerste boek is in de serie met Gwen Proctor als hoofdpersonage, kan je het niet lezen als een standalone, het loopt verder door in deel twee Killman Lake.

Waarschuwing: eenmaal je begint te lezen aan Stillhouse Lake kan je het boek onmogelijk nog opzij leggen. Het is spannend tot op de laatste pagina, heeft een originele invalshoek en door de vlotte pen van Rachel Caine vlieg je door het verhaal heen. Het was voor mij een verrassende en aangename kennismaking met Rachel Caine en vol spanning kijk ik al uit naar Killman Lake. 4.5 sterren voor dit toppertje!

Stillhouse Lake 5 - Heartbreak Bay

Stillhouse Lake 4 - Bitter Falls

Stillhouse Lake 1 - Stillhouse Lake