Stoofbijbel

Zaterdag, 20 februari, 2021

Geschreven door: Julius Jaspers
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Groente, vis, vlees en fruit stoven

[Recensie] Moeten we Julius Jaspers nog introduceren? Vast en zeker niet. Deze topkok heeft al heel wat kookboeken geschreven en het lijdt geen twijfel dat de keuze om hem de Stoofbijbel te laten schrijven een goede was.
De indeling van het boek is hetzelfde als bij de andere kookbijbels. En bij de recepten staan ook weer veel stap voor stap foto’s. Het is die eenheid die ervoor zorgt dat je iedere kookbijbel met plezier uit de kast haalt. Het is allemaal zo duidelijk en handig opgezet. Een genot om in te bladeren.

Maar het gaat natuurlijk om de recepten. Eigenlijk vind ik Julius Jaspers echt een vlees-kok. Alhoewel hij ook een Masterclass – Groente op de BBQ heeft geschreven. En ook nu weer laat hij zien dat hij, naast vlees, ook prima uit de voeten kan met groente, vis en vruchten.
Na de hoofdstukken How-To’s en de Basisrecepten (heerlijke bijgerechten, sauzen, bouillons en nog veel meer) gaan we beginnen met het stoven van groente. We zien klassiekers met een twist van Julius zoals ratatouille en caponata. Het merendeel van de recepten is origineel en vernieuwend. De gestoofde venkel eet je vast nooit meer anders. En wat dacht je van koolrabi in dillesaus. De gratin van knolselderij is een heerlijkheid.

Ook in de volgende hoofdstukken staat hier en daar een klassieker. Coq au vin of een waterzooi van kip. Heel bijzonder is de tamme eend ‘Asian style’ uit de römertopf die je natuurlijk ook in een pan of slowcooker kunt maken. We maken ook gestoofde kip met whisky en een aantal fijne recepten die uit de herinnering van Julius komen. Dan volgen nog de hoofdstukken kalf, lam, rund, varken, wild, vis en vruchten. In het hoofdstuk rund zien we een overheerlijke stoofschotel met kaneel en chili, een rendang zoals Julius die maakt, een Italiaanse runder stoofschotel en nog veel meer.

Nieuwsgierig bladeren we door naar het hoofdstuk vis. Want vis is niet echt een product om lang te stoven. En dan zien we inderdaad dat ook kort stoven heerlijke gerechten oplevert. Gestoofde tarbot met mosterd of makreel met harissa. Alweer allemaal even watertandend lekker. Vruchten dan? Wat doe je daarmee in de stoofpan? Tja, stoofpeertjes en appelmoes kennen we allemaal. Maak ook eens ananas met vanille en cognac of appel brûlée. Die laatste zijn appels in karamel gestoofd en geserveerd met gebrande yoghurt. De saffraanperen met kardemom komen hier snel een keer op tafel.

In de Stoofbijbel staan geen lange hoofdstukken waarin de schrijver zijn ongetwijfeld grote productkennis op papier zet (zoals we wel in een aantal andere kookbijbels zien), maar vinden we echt eten. Gewoon lekker eten van een heerlijke stoofschotel. Alle kookbijbels zijn de moeite waard maar deze hou ik even apart om heel vaak uit te koken.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

BBQ, the next level

Simple Smart BBQ