‘Storm rond het landhuis’

Vrijdag, 22 oktober, 2021

Geschreven door: Anne Jacobs
Artikel door: Perfecte Buren

In het vervolg op Het landhuis gaat het verhaal van Franziska en Jenny precies verder waar het is gebleven. Er is sprake van chaos, op meerdere fronten. Daarnaast maken we kennis met nóg meer personages dan in het eerste deel, waardoor de hoofdrollen voor de vrouwen wat naar de achtergrond verdwijnt. Iets wat ik persoonlijk wel jammer vind want grootmoeder en haar kleindochter spreken me enorm aan. Deze band is fascinerend, ook vanwege het leeftijdsverschil. Hun kracht ligt juist in de verschillen. Franziska is eind 70 maar dat weerhoudt haar er niet van een immens groot avontuur met Jenny aan te gaan. Het voormalig ouderlijk huis wordt getransformeerd naar een wellness Hotel. Maar eer het zo ver is gebeurt er van alles.

In het eerste deel hebben we kunnen lezen over de jeugd van Franziska en het verliezen van haar grote liefde. Het opgroeien in een welgesteld gezin op het landgoed Von Dranitz in een periode van oorlog vroeg de nodige offers. Nu, na al die jaren lijkt het geluk Franziska wat meer toe te lachen en de plannen die ze heeft voor het landhuis zijn veelbelovend. Echter loopt dat laatste niet van een leien dakje want in het voormalig Oost-Duitsland gaat het er allemaal net een tikkie anders aan toe dan ‘Westies’ zoals Jenny gewend zijn. Ondanks dat het 1992 is en de ontwikkelingen zich als een malle opvolgen.

De verbouwing van het landhuis heeft veel impact op alle betrokken partijen en de dorpsgemeenschap. Oma en kleindochter zijn de spil van alles maar ze hebben te maken met andere denkwijzen en gebruiken dan ze gewend zijn, het gaat traag en kost veel geld. Anne Jacobs benadrukt niet alleen het verschil van generaties maar ook dat van de Duitsers zelf. Oost- en West verschillen enorm en dat zorgt voor flink wat reuring. Westerlingen zijn vrijer in hun doen en laten dan de inwoners van Dranitz, de Oosterlingen. En die verschillen botsen bij tijd en wijle. Soms is het te begrijpen maar vaker ook niet. Het is de pure onwil van sommige mensen die zaken belemmert.

Persoonlijke beslommeringen kennen ook nu geen grenzen. Familie, liefdesrelaties, vriendschappen, zakelijk gekonkel, (geld)zorgen, nieuwe kansen, ambities en nog veel meer passeren de revue. Anne Jacobs heeft zich niet ingehouden en soms is het een beetje te veel van het goede. De auteur wil alles en iedereen aan het woord laten komen, hun verhaal vertellen, maar dat ten koste van de hoofdlijn in het verhaal. Voor het eerst vond ik het verhaal met vlagen traag en de dialogen spraken me niet altijd aan. Ondanks dat fascineert het grote plaatje me nog steeds. Ik ben enorm nieuwsgierig wat er nu uiteindelijk gaat gebeuren met het landhuis, maar vooral met Franziska en Jenny.

Schrijven Magazine

Het is nu een kwestie van wachten op het derde deel want er staat nog het een en ander open dat vraagt om antwoorden. Hopelijk gaat het tempo wel wat omhoog en kunnen we de ontwikkelingen blijven volgen. Het blijft interessant om te lezen hoe een familie functioneert en men de moeite neemt om zuinig te zijn op waardevolle contacten. Het aantrekken en/of herstellen van familiebanden is de rode draad in dit tweede deel rondom het landhuis Von Dranitz. Iedereen heeft te maken met zaken uit het verleden, ongeacht de leeftijd van de personages. Daarbij zijn de geschiedkundige elementen mooi om te lezen. Dat doet Jacobs wel goed.

Ook al duurde het deze keer wat langer om in het verhaal te komen is Storm rond het landhuis een fijne roman om te lezen. Ook haar andere serie rondom weesmeisje Marie is zeker een aanrader. Voor nu krijgt deze fijne roman drie sterren.

Patrice