Succesvol studeren

Dinsdag, 28 september, 2021

Geschreven door: Marco Mostert
Artikel door: Marco Gerritsma

Praktische gids voor succesvolle studie met kanttekeningen

[Recensie] Wat levert succesvol studeren op? Hoe studeer je online? Wat is de ideale werkplek? Hoe maak je een planning? Hoe bestudeer je een studietekst? Hoe onthoud je feiten? Wat is geschikte voeding voor een optimaal studieresultaat? In Succesvol studeren, strategie en tactiek voor een optimaal resultaat, lees je hoe je dit doet. Marco Mostert is arbeidsintegratieadviseur en schrijver. Het begin van zijn studie verliep stroef. Hij gooide het roer om en ontwikkelde in 6 maanden een structuur voor succesvol studeren. Hij rondde met succes diverse opleidingen af. Mindset, setting, studievaardigheden en hulpmiddelen bepalen of je wel of niet slaagt als student.

Het eerste hoofdstuk begint met het beantwoorden van de vraag waarom je een studie volgt. Verschillende motieven voor de keuze van een studie worden besproken. Plezier beleven aan studeren is een belangrijke drijfveer. Daarna volgt een hoofdstuk over mindset. Mindset gaat over hoe je in het leven staat en hoe je over je eigen intelligentie en kwaliteiten denkt. De auteur behandelt diverse theorieën over intelligentie en een persoonlijkheidstheorie. Setting is het onderwerp van hoofdstuk 3. Online studeren, gedragscode voor online studeren en inrichting van de werkplek komen uitvoering aan bod. Het laatste hoofdstuk behandelt hulpmiddelen voor een succesvolle studie. Een bonte verzameling van onderwerpen komt voorbij. Planning, timemanagement, leestechnieken, geheugentraining, voeding, voedingssupplementen, medicatie die breinprestaties verhoogt en het belang van sport.

De schrijfstijl is vlot. De adviezen zijn beknopt, praktisch toepasbaar maar niet vernieuwend. De breedte van onderwerpen spreekt meer aan dan de diepgang. Niet alle adviezen zijn voor iedereen passend. Gewoon uitproberen wat wel en niet werkt.

De relatie tussen de theorieën uit hoofdstuk 1 en het behalen van succesvolle resultaten maakt de auteur onvoldoende duidelijk. De vele zwart wit foto’s voegen weinig toe. Waarom niet meer illustraties opgenomen die de tekst verduidelijken? Denk hierbij aan een voorbeeld van een planning, een plaatje bij de geheugentechniek van Loci en een visuele weergave van het big five model.

Een succesvolle student onderbouwt zijn standpunten en doet aan bronvermelding. Marco Mostert geeft het advies om de bronnen op te nemen waaruit je informatie hebt geput maar negeert zijn eigen advies. Hij baseert zijn bevindingen op onderzoek zonder de bron te vermelden. Voetnoten en een literatuurlijst ontbreken. De zinsnede “onderzoek toont aan” […] of een vergelijkbare formulering komt meer dan 20 keer voor in het boek zonder vermelding van het specifieke onderzoek. Het niet vermelden van bronnen is een gemiste kans. Een lezer die op zoek is naar meer diepgang weet niet waar hij moet zoeken. Daarnaast begeeft de auteur zich op glad ijs door adviezen te geven over voeding, voedingssupplementen en medicijnen zonder expertkennis en bronvermelding. Dit alles doet afbreuk aan de geloofwaardigheid van de gegeven adviezen.

Dit boek valt in de categorie zelfhulpboeken en is geschikt voor een brede doelgroep. Iedere (aankomende) student heeft baat bij de praktische tips om zijn of haar studie succesvol af te ronden. Voor sommige thema’s is de diepgang wellicht onvoldoende en moet je op zoek naar meer informatie. De onzorgvuldige bronvermelding doet afbreuk aan de kwaliteit van het boek.