Super eten voor superkinderen

Dinsdag, 20 december, 0208

Geschreven door: Tim Noakes
Artikel door: Jeanette van de Lindt

[Recensie] Eén van de schrijvers van het boek Super eten voor Superkinderen is Professor Tim Noakes. Hij is emiritus professor sport- en bewegingswetenschappen aan de universiteit van Kaapstad en schreef al eerder het boek De real meal revolutie. Dat deed hij, zoals ook nu weer, samen met Jonno Proudfoot  (chef-kok) en een Bridget Surtees  (voedingsdeskundige).  Van al deze personen mag worden verwacht  dat ze weten waar ze het over hebben en geen onzin verkopen.

Tim Noakes is geboren in 1949 en opgegroeid in een tijd dat snoep en zoetigheid een zeldzame traktatie was. Obesitas bij kinderen was net zo zeldzaam. Pas later, toen hij als jonge arts de toenmalige voedingsadviezen ging opvolgen, kreeg hij zelf last van overgewicht. In de jaren 70 en 80 werd overgewicht gekoppeld aan vet en eiwit en kregen mensen het dringende advies om vooral meer granen te eten en minder vet en eiwit. Hij hield zich daaraan en ging ook nog hardlopen. Het mocht allemaal niet baten. Integendeel. Zijn uithoudingsvermogen ging achteruit en het kostte hem steeds meer moeite om op gewicht te blijven.

Toen hij in 2010 ook nog eens diabetes type 2 bleek te hebben drong het tot hem door dat al die zogenaamde ‘deskundigen’ het bij het verkeerde eind hadden. Samen met anderen verdiepte hij zich in het fenomeen en ontwikkelde hij De real meal revolutie. Hij verloor zijn overgewicht (20 kilo) en voelt zich beter dan ooit.
Het voedingsadvies dat we krijgen is dat we moeten gaan eten wat goed voor ons is. Vetrijk, koolhydraatarm en suikervrij en geen “voorgefabriekte troep” zoals Tim Noakes dat noemt.

Als we willen voorkomen dat de huidige en toekomstige generaties steeds meer last krijgen van overgewicht en diabetes type 2 dan zullen we ze al in een vroeg stadium moeten leren dat ze alleen gezond kunnen blijven met een goed eetpatroon. Het boek Super eten voor Superkinderen maakt overigens wel duidelijk dat dat niet wil zeggen dat er geen lekkere dingen meer op het menu staan. Integendeel. Het boek bevat zelfs een heel hoofdstuk vol recepten voor traktaties.

Dans Magazine

Wie zijn kind vanaf jonge leeftijd wil leren wat gezond en toch lekker eten is heeft aan dit boek een uitgebreide handleiding vol recepten en informatie. Het is praktisch ingedeeld per leeftijdscategorie. Van baby tot jong volwassene. Behalve voor kinderen zijn de recepten uiteraard ook zeer geschikt voor volwassenen die volgens het principe van De real meal revolutie: echt eten voor een gezonder, energieker leven. Als we dat kinderen vanaf jonge leeftijd leren kunnen we een voedingsrevolutie veroorzaken en geven we ze optimale kansen voor een gezond leven.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws

2017