Surimam cooking

Zaterdag, 2 november, 2019

Geschreven door: Martha Waal, Moreen Waal, Aretha Waal
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Culinaire cultuur die niet verloren mag gaan

[Recensie] In dit tweede boek van de zusjes Moreen, Aretha en Martha Waal staan verse groenten, vruchten en kruiden uit de Surinaamse keuken centraal. De dames zijn opgegroeid met respect voor moeder natuur en hebben van hun moeder leren koken met verse groenten, vruchten en kruiden die de Surinaamse natuur geeft. Niet alleen staat dit boek boordevol recepten waarin deze drie ‘gifts of nature‘ worden gebruikt, maar je leest ook over de herkomst, de voedingswaarde en wat je er precies allemaal mee kunt doen.

We beginnen het Surinaamse eetfeest met recepten voor ontbijt en lunch. Zo vind je op pagina 17 een recept voor bacove pannenkoekjes, op pagina 43 een papajasmoothie (die onder andere goed is voor je libido, en dat al bij het ontbijt!) en een maissoep met geroosterde aubergine, zeer geschikt voor een gezonde lunch. Bij de dinerrecepten vind je bijvoorbeeld een tabouleh salade met kip en Chinese kool, een gevulde kip met sopropo en een vegetarische tjap tjoy (met tofoe). Natuurlijk ook traktaties als bijvoorbeeld gepofte bakbanaan met roomijs en Surinaamse bowl en als toegift: gemberbier. Gemberbier is één van mijn favoriete drankjes om te drinken als het warm is, maar gek genoeg heb ik het nog nooit zelf gemaakt. Daar ga ik nu maar eens verandering in brengen.

Wat verder opvalt is de vrolijke en kleurrijke vormgeving van SuriMAM Cooking. Je associeert het boek meteen met tropische temperaturen en smaken. Naast de recepten lees je in dit boek leuke persoonlijke verhalen van de zusjes Waal en achtergronden en dat maakt dit boek niet alleen een kookboek maar ook een fijn blader- en leesboek. Voor sommige ingrediënten zal je misschien even langs een toko moeten, maar in de grotere supermarkten kom je al een heel eind.

Pf

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

SuriMAM cooking