Suzy en de kwallen

Zaterdag, 19 oktober, 2019

Geschreven door: Ali Benjamin
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Ingetogen maar prachtig verhaal

[Recensie] Suzy gaat naar de tweede klas en heeft te horen gekregen dat haar goede vriendin Franny is gestorven tijdens haar vakantie in Frankrijk, verdronken in de zee. Suzy vindt dit zo raar, want Franny kan toch onwijs goed zwemmen? Bij een uitje naar het aquarium met de klas ontdekt Suzy kwallen, mooie wezentjes die haar wellicht kunnen leiden naar de verklaring van de dood van Franny. Suzy gaat onderzoek doen en worstelt met haar schuldgevoel, haar verdriet en haar wanhoop. Dit boek is heel vertederend, maar ook heel zielig, aangrijpend en emotioneel. Ik las vaak met een brok in mijn keel, ik voelde de pijn (en hoop) van Suzy maar al te goed!

Suzy vind ik echt een heel lief en onschuldig meisje, die nog met een jonge blik naar de wereld kijkt. Dit vind ik zo fijn om te lezen, de schrijfstijl is door de hoofdpersoon niet te ingewikkeld, maar is juist heel mooi en simpel. Al die feitjes over kwallen en andere bewonderwaardigheden waren zo interessant om te lezen, je wordt zelf gewoon verliefd op kwallen! Soms moet ik gewoon stilstaan bij een mooie quote of bijzonder detail van kwallen, Ali Benjamin weet heel zorgvuldig precies het juiste te zeggen waardoor je wordt overdonderd! Vooral het einde wist mij enorm te raken.

Suzy en de kwallen is een ingetogen maar prachtig verhaal, over rouw, pijn, verdriet, maar ook over hoop en het vinden van liefde en geluk. Suzy verdient echt duizend knuffels (of een appeltaart van hoop) en jij ook na het lezen van dit boek. Ik heb nu zin om naar het aquarium te gaan en kwallen te bekijken. Van Goor doet er goed aan om vertederende verhalen zoals deze uit te geven, ik kan er volop van genieten! Suzy en de kwallen komt in ieder geval op mijn lijstje met favoriete boeken!

Eerder verschenen op www.nerdygeekyfanboy.com

Op zoek naar Paulie Fink?

Suzy en de kwallen