Tante Poldi en de knappe Antonio

Woensdag, 15 september, 2021

Geschreven door: Mario Giordano
Artikel door: Jeannie Bertens

Poldi is weer op dreef

[Recensie] Tante Poldi en de knappe Antonio is het derde deel uit de serie over de eigenzinnige tante Poldi die op Sicilië woont. Eerder verscheen Tante Poldi en de Siciliaanse leeuwen.

Inmiddels kennen we de excentrieke Poldi, haar zussen en zwager, de schrijvende neef, geliefde Vito en de dorpsbewoners een stuk beter dan in het eerste deel. Dat komt het tempo in dit derde deel zeker ten goede. Poldi is weer sterk op dreef met haar aangeboren speurzin en haar neiging om in dramatische scenes terecht te komen. Het begint meteen al goed: haar ex-man John uit Tanzania staat op de stoep. Nog niet eerder was ter sprake gekomen dat Poldi in Tanzania getrouwd was, iets dat Poldi ook liever wilde vergeten. John heeft haar blijkbaar destijds flink belazerd en haar veel geld afhandig gemaakt maar het fijne hiervan komen we niet zomaar te weten. Natuurlijk levert dat veel commotie op, niet alleen bij Vito die hierdoor afstand wil nemen maar ook bij haar zussen.

De neef van Poldi die in de voorgaande twee delen regelmatig vanuit Duitsland werd ingevlogen om haar een beetje in de gaten te houden, is nog steeds degene die de avonturen van Poldi beschrijft. Deze keer blijft hij voor langere tijd in Duitsland omdat het met Poldi goed lijkt te gaan nu Vito zoveel in beeld is. Wanneer hij een half jaar later toch weer, gesommeerd deze keer door Poldi, op Sicilië verschijnt, vertelt Poldi hem (en dus ons) alleen de gekuiste versie van haar Tanzaniaans avontuur. Neef-lief wordt daarna door haar op sleeptouw genomen op een speurtocht door heel Sicilië naar de vermiste halfbroer van John. Wanneer ze hem vinden, blijkt hij morsdood te zijn. Bovendien ontbreken er allerlei lichaamsdelen. Dat gegeven lijkt te wijzen op een rituele stammoord door Afrikanen.

Maar Poldi vindt dat een té makkelijke oplossing. Met groot gevaar voor eigen leven, waar ze overigens niet om maalt, trekt ze ook haar neef mee in dit veelomvattende verhaal.

Mario Giordano wordt steeds bedrevener in de slapstickachtige situaties waarin de corpulente, flamboyante én drankzuchtige Poldi terecht komt. Ze is niet vies van mannelijk schoon, belandt regelmatig met een Siciliaanse man in bed én weet daarvan ook listig gebruik te maken om hem enkele wetenswaardigheden te ontfutselen. Aan een paar kleine aanknopingspunten heeft ze dan vervolgens genoeg om vele geheimen te ontrafelen. Natuurlijk laten de mannen die in dit verhaal een rol spelen dat niet op zich zitten. Je laat je toch niet door Poldi in de luren leggen? Ja, dus!

Een leuk en amusant verhaal waarin en passant ook nog een moord opgelost wordt, Poldi is weer op dreef (en haar neef ook). Drieënhalve ster voor dit luchtige verhaal in een prachtige setting.

Tante Poldi 5 - Tante Poldi en de zang van de sirenen

Tante Poldi 4 - Tante Poldi en de zwarte Madonna