Te veel en nooit genoeg

Maandag, 28 september, 2020

Geschreven door: Mary L. Trump
Artikel door: Carlita Van Rossum

Een wereld van macht en geld

[Recensie] Een boek over Donald Trump, geschreven door een familielid van de omstreden president van de Verenigde Staten, is natuurlijk een mediatrekker van jewelste. Je hoopt dat er een tipje van de sluier wordt opgelicht van de man die zich daarachter verschuilt, omdat Trump een man met een missie lijkt die zich weinig aantrekt van de niet altijd positieve meningen over zijn handelen. Maar wat is die missie dan? En kun je werkelijk een beeld schetsen van iemand die een ondoordringbaar fort om zich heen heeft gebouwd?

Al vanaf de eerste bladzijden wordt duidelijk dat Mary L. Trump, de dochter van Donalds overleden broer, zich niet bepaald tot doel heeft gesteld om een objectief verhaal te vertellen. Mary is in haar ogen financieel benadeeld en daarmee wordt de rode draad van dit boek zichtbaar: It’s all about the money. Daarmee is niet gezegd dat wat er zich heeft afgespeeld binnen de familie Trump niet waar zou zijn of zelfs maar overdreven. Maar de wrok van Mary spat van elke pagina af, waarmee de illusie om een reëel beeld te krijgen van Donald direct in rook opgaat. Ze gebruikt zinnen als: “Donalds talent om verantwoordelijkheid te ontlopen en de schuld bij anderen te leggen…”

Na het lezen van Te veel en nooit genoeg zou je de conclusie moeten trekken dat Donald Trump een narcist, autist, psychopaat en zwakbegaafd persoon is; iemand die met behulp van derden een van de machtigste mannen op aarde is geworden. Het waarheidsgehalte van dit boek zou omhoog zijn gegaan als de beschrijvingen van Donald nuances hadden bevat of in ieder geval de mogelijkheid van andere opties. Ook vraag je je al lezend af wat Donald zelf van zijn “biografie” vindt. Dat is in ieder geval niet terug te vinden.

Interessant zijn de opgetekende herinneringen over de jeugd van Donald, in het Trump Huis waar hij opgroeide met zijn ouders, broers en zus. Daardoor zou je beter kunnen begrijpen waarom Donald is zoals hij is. Maar eigenlijk wordt vooral zijn gedrag beschreven en blijft zijn gevoelsleven onzichtbaar. Volgens Mary L. Trump is dat gevoelsleven niet aanwezig. En misschien wel omdat alles al wordt ingevuld door de auteur (en er diagnoses worden gebezigd; Mary L. is psycholoog) blijft er weinig ruimte over om zelf conclusies te trekken.

Na het lezen van Te veel en nooit genoeg heb ik meer vragen dan ooit. Maar omdat het boek wel makkelijk wegleest en je ook meer zicht krijgt op de wereld van macht en geld, krijgt dit boek 3 ½ ster.