Tegen beter weten in

Woensdag, 17 juni, 2020

Geschreven door: Charlotte de Monchy
Artikel door: Liliën LP

Een feelgood die belooft en waarmaakt!

[Recensie] De lezers van Charlotte de Monchy zijn inmiddels wel gewend aan de prachtige covers die haar boeken hebben. Niet alleen staan ze mooi in de boekenkast, maar ze nodigen ook enorm uit tot lezen. Ik wilde het meisje zijn dat blootsvoets, met een thermoskan warme chocolademelk naast zich, rustig zit te hengelen naar de liefde. Wie wordt daar niet vrolijk van?

Lois werkt als redacteur op een kleine uitgeverij in hartje Amsterdam die in de problemen zit. Hun redding zou het uitgeven van de biografie van de leadzanger van de boyband Crush zijn. De tijd dringt, niet alleen om de uitgeverij te redden maar ook omdat het contract met hem bijna verloopt. Marius, die nu in Canada woont, blijkt echter niet te willen meewerken en heeft al twee biografen weggepest. Uitgever Samantha is wanhopig en besluit een geheime wapen in te zetten. Lois dus.

Lois heeft nog nooit eerder een boek geschreven, maar ze wil graag afstand nemen van wat privézaken en laat zich, ondanks haar vliegangst, overhalen door Samantha om naar British Columbia te gaan. Lois’ masterplan is om Marius niet te vertellen wie ze is en hem vertrouwelijkheden te ontfutselen voor de biografie. Daarom moet zij undercover gaan en kan ze niet het beste hotel van Brewerstown boeken. Hierdoor komt ze bij Jim’s Inn terecht, die maar een 1.7 scoort op TripAdvisor.

De Inn wordt gerund door Jill. Een stoere pittige dame die het hotel wil overnemen, maar daarvoor de fondsen mist. Tot haar grote frustratie is er nog een kaper op de kust: zesvoudig hoteleigenaar Marc wil graag de Inn toevoegen aan zijn keten. In tegenstelling tot Jill kan hij de aankoop wel bekostigen. De haat die Jill voor Marc heeft, zorgt voor enorm humoristische dialogen tussen die twee. Ondertussen wordt de zaak gecompliceerd door de komst van Chris, de beste vriend van haar broer. Na een ongelukkig voorval (lees verleidingspoging) heeft ze geen contact meer met Chris gehad. Nu is hij gescheiden en wil hij een bergsportcentrum beginnen in zijn geboortestad. In ruil voor klusjes, krijgt hij korting op zijn kamer en trekt hij in het hotel in. In het hotel waar Jill ook woont en er meestal geen gasten zijn…

Lois weet een baantje bij Marius in zijn houtbewerkingsbedrijf te bemachtigen. Haar plan om vertrouwelijkheden uit Marius te ontlokken, lijkt niet te werken. Marius blijkt de meest non-communicatieve man te zijn die ze ooit heeft ontmoet. Ze sluit vriendschap met zijn honden Jack en Sam en probeert Marius aan het praten te krijgen. Marius op zijn beurt vertrouwt Lois niet en wil weten waarom zij zich verstopt in mannenoverhemden en grote boyfriend jeans.

Van begin tot eind zit je te lezen met een grote glimlach van oor tot oor. Tegen beter weten in is een grappig en leuk verhaal. Zelf had ik wel het gevoel dat de ster van het verhaal Jill is en niet Lois. Van Lois en Marius kreeg ik weinig hoogte en ze waren minder aanwezig, aantrekkelijk en dimensionaal dan Jill. Vooral de vete met Marc zorgde voor lachbuien en een grotere glimlach.

De Monchy weet een prettige sfeer te creëren, je wilt Brewerstown zelf bezoeken. Nu heb ik het geluk gehad een semester in Toronto te mogen studeren. Ik zou graag de ruige natuur van British Columbia willen meemaken, maar dat gebied is niet voor watjes. Zoals Lois merkt als ze een natuurexcursie bij Chris boekt en meegaat op een wandeling.

Uiteindelijk staat Lois voor een dilemma: redt zij de uitgeverij door Marius weer in de verfoeide spotlights te plaatsen of kiest zij voor de man onder wiens afbeelding op het dekbed ze sliep en van wie ze nu misschien wel houdt? Kan Jill haar geliefde hotel behouden én de liefde van haar leven krijgen? Of staat het hotel een happy end in de weg?

De cover beloofde het al: Tegen beter weten in is alweer een voltreffer van De Monchy en bezorgt je uren leesplezier in Brewerstown. Ik hoop dat ze alweer druk bezig is met het schrijven van het volgende boek. Een mooie 5 sterren voor deze feelgood die belooft en waarmaakt!