Tegenlicht

Zaterdag, 9 november, 2019

Geschreven door: Esther Verhoef
Artikel door: Agnes Eikema

Verdrietig verleden haalt succesvrouw in

Op zondag 28 oktober 2019 won Esther Verhoef de MAX Gouden Vleermuis op het Thrillerfestival in Zoetermeer. Jaarlijks wordt deze prijs uitgereikt aan een belangrijke thrillerschrijver. Met haar spannende roman Tegenlicht laat ze zien hoe dicht een roman en een thriller  (haar vertrouwde genre) bij elkaar kunnen liggen.

[Recensie] Esther Verhoef is een van de succesvolste schrijvers van Nederland. Van haar psychologische thrillers zoals Rendez-vousAlles te verliezen en Close-up zijn honderdduizenden exemplaren verkocht en hordes met fans aarzelen niet om haar nieuwste boeken ongezien te kopen. Met haar eerste roman Tegenlicht laat Verhoef zien dat ze niet alleen het thrillergenre beheerst. Want hoewel Tegenlicht een spannende roman is, laat ze zien dat ze zich uitstekend in kan leven in haar personages en een boek vol emotie kan schrijven.

Tegenlicht

Vera Zagt leidt een rustig leven met haar man Lucien. Eindelijk, want Vera heeft het niet altijd even makkelijk gehad. Haar moeder, een psychiatrisch patiënte, heeft ze bijna niet mee mogen maken in haar jeugd en haar vader heeft zich niet veel om haar bekommerd. Hierdoor heeft ze bijna haar hele jeugd bij haar autoritaire oma gewoond, wat haar onzeker en zonder zelfvertrouwen het volwassen leven heeft in heeft gestuurd.

Heaven

Door haar huwelijk met Lucien en haar freelance-baan als dierenfotografe lijkt Vera haar leven goed op orde te hebben, maar het is niet zo stabiel als het lijkt. Vera voelt zich niet gelukkig en worstelt met haar angsten en demonen uit het verleden. In haar relatie met Lucien beginnen de eerste scheurtjes te ontstaan en ze voelt zich steeds minder op haar gemak. Wanneer er in haar schoonfamilie iets gebeurd dat een cruciale invloed heeft op haar leven, is niets meer zeker. In plaats van het leven te  leven dat ze zo veilig had ingericht, begeeft Vera zich nu op drijfzand. Niet wetende wat de bestemming is van de stappen die ze zet. Wat is er in het verleden gebeurd dat na al die jaren zo’n grote invloed op haar leven heeft?

Precisie

In Tegenlicht heeft Esther Verhoef op prachtige wijze het personage Vera Zagt neergezet. Het heden en verleden wisselen elkaar af, waardoor je Vera echt lijkt te gaan kennen. Het is een verdrietig verhaal en de gebeurtenissen die plaatsvinden zijn onverwacht. Daardoor wil je alsmaar doorlezen en erachter komen hoe het plot in elkaar steekt. Ondanks dat het personage van Vera met precisie is uitgewerkt, blijven de andere personages een beetje op de vlakte en missen daardoor diepgang. Het verhaal daarentegen is een sterk verhaal, goed verzonnen en uitgewerkt.

Het is een dik boek, maar door de prettige schrijfstijl en de korte hoofdstukken leest het erg gemakkelijk. Precies zoals we gewend zijn van Verhoef.

Eerder verschenen op Boekenz