The American Dream

Donderdag, 24 mei, 2018

Geschreven door: Katharina Henkel
Artikel door: Theo Jordaan

Uitstekend en inspirerend overzicht van het Amerikaanse realisme in de kunst

Vanaf zondag 19 november 2017 tot en met zondag 27 mei 2018 kun je in het Drents Museum te Assen de tentoonstelling The American Dream bezoeken. Er wordt een mooi en indrukwekkend overzicht geboden van schilderijen uit het Amerikaanse realisme. De tentoonstelling The American Dream bevat onder ander werken van de beroemde Amerikaanse schilders Edward Hopper, Roy Lichtenstein, Alice Neel en Andy Warhol. Hier wordt de The American Dream Catalogus die is uitgegeven door Uitgever WBOOKS naar aanleiding van deze tentoonstelling besproken.

[Recensie] Goed om te weten is trouwens dat het eigenlijk om een dubbeltentoonstelling gaat van het Amerikaanse realisme van 1945 tot 2017. Het Drents Museum toon Drents Museum toont schilderijen en foto’s uit de periode 1945-1965. En het Kunshalle in Emden, Duitsland, concentreert zich op de Amerikaanse kunstwerken. Zoals bijna altijd bij de boeken van Uitgeverij WBOOKS is ook deze The American Dream mooi en zeer verzorgd uitgegeven. In verschillende hoofdstukken wordt ingegaan om de Amerikaanse realistische kunst in verschillende periodes. De korte en bondige teksten geven voldoende achtergrondinformatie om meer begrip te krijgen van wat de kunstenaars bewoog en motiveerde om hun kunstwerken te maken. Maar vooral de mooi gedrukte afbeeldingen van de schilderijen en foto’s vormen belangrijkste deel van het boek. Natuurlijk is er een aantal kunstwerken te vinden die vrij algemeen bekend zijn. Maar wat vooral leuk is het ontdekken van Amerikaanse kunst die over het algemeen wat minder belicht is. Zelfs als je de tentoonstellingen niet bezocht hebt, geeft het boek The American Dream een mooi overzicht van wat de Amerikaanse figuratieve kunst sinds (en zelfs ook nog iets ervoor) aan hoogtepunten en kwaliteit te bieden heeft.

Voor het eerst gepubliceerd op allesoverkunstenaars.nl