The Burning Shadow

Zaterdag, 29 mei, 2021

Geschreven door: Jennifer L. Armentrout
Artikel door: Minca Huiberts

Terwijl de media de Luxen hiervan de schuld geeft, ontdekt Evie langzamerhand de waarheid…

[Recensie] De ontmoeting van Luc en Evie lijkt nog maar kort geleden, maar er is inmiddels al zoveel gebeurd. Evie’s leven staat nog steeds op zijn kop. Want ze is erachter gekomen dat ze niet altijd Evie is geweest, dat Evie niet haar echte naam is, maar die van een ander meisje. Maar haar eigen herinneringen missen, dus de open gaten kan ze niet invullen. Terwijl ze op zoek gaat naar wie ze was en wie Evie was, wordt haar band met The Burning Shadow (1) Luc steeds sterker. Maar ook Luc lijkt meer te weten dan hij haar verteld. Tegelijkertijd wordt de mensheid geteisterd door een mysterieus griepvirus waar zelfs doden door vallen. Terwijl de media de Luxen hiervan de schuld geeft, ontdekt Evie langzamerhand de waarheid. Niet alleen achter het virus, maar ook de waarheid over haarzelf.

De gebeurtenissen uit The Darkest Star zullen zeer waarschijnlijk nog vers in je geheugen staan, dat was bij mij althans wel het geval. Door de unieke gebeurtenissen en samenstelling van het verhaal samengevoegd met de heerlijke schrijfstijl van Jennifer L. Armentrout zijn deze boeken bijna niet weg te leggen en springen ze uit boven ander YA series. Maar je moet er wel van houden. Als de Lux serie je niet is bevallen, raad ik je af om aan de Origin reeks te beginnen, want het is meer van hetzelfde, maar ook weer niet.

Het verhaal van Luc en Evie zit anders in elkaar, beide personages zijn nieuw, hebben andere overtuigingen, gewoontes of zelfs andere krachten. Terwijl het verhaal weer langzaam op gang komt, lijken sommige gebeurtenissen erg voor de hand te liggen. Sommige dingen zijn zelfs een beetje voorspelbaar. Maar toch wist de auteur mij weer mee te slepen in het verhaal. Terwijl de ziekte zich uitbreidt en de waarheid achter Evie’s verleden steeds dichterbij komt, blijven nog veel vragen onbeantwoord. Deze kun je proberen zelf in te vullen en je zult waarschijnlijk wel enkele antwoorden kunnen vinden, maar af en toe zit er een detail of een bijzondere gebeurtenis in die je weer versteld doet staan. Het wekt weer de interesse en zorgt ervoor dat je als maar verder wilt blijven lezen.

Dus wat dat betreft is deze serie niet helemaal vernieuwend. De personages zijn anders en de gebeurtenissen worden steeds verder uitgebreid. Van de gruwelen die in de Lux voorkwamen is bij Origin nog even geen sprake, maar de duisternis kruipt langzaam dichterbij en wanneer er enkele ontknopingen plaatsvinden blijkt dat de gruwelen die de mensen, Luxen en Arums gedeeltelijk zelf of in strijd tegen elkaar laten plaatsvinden, toch wel heftig zijn. Maar ondanks dat er wat zwaardere elementen in naar voren The Burning Shadow (2) komen, weet de auteur dit op een luchtigere en simpelere manier in het verhaal te verwerken. Hierdoor is het verhaal goed te volgen, toch ook spannend en interessant.

Met uitzicht op het derde deel, is het natuurlijk maar de vraag hoe dit verhaal weer eindigt. En lezers van Jennifer L. Armentrout weten waarschijnlijk dat het einde niet al te rooskleurig zal zijn. Daar zal ik niet te veel over los laten, maar het heeft me wel ontzettend benieuwd gemaakt naar het vervolg. Want ondanks de voorspelbaarheden blijft dit toch een heerlijke serie om te lezen. Het verhaal van Katy en Daemon blijft toch nog wel mijn favoriet. Maar deze spin-off is zeker de moeite waard als je meer over de Luxen wilt lezen en benieuwd bent naar hoe de wereld enkele jaren na de invasie van de Luxen eruit ziet en verder gaat.

Eerder verschenen op My Winged Books