The Good Girls

Donderdag, 14 januari, 2021

Geschreven door: Sara Shepard
Artikel door: Patrice van Trigt

[Recensie] Hoe een oude zwart-wit film tijdens de les filmgeschiedenis een groep meiden op een gruwelijk idee brengt en dit vervolgens een ondenkbaar scenario teweegbrengt weten we uit The Perfectionists, ‘The Perfectionists’ is het eerste deel van deze tweeluik. Maar wat we nog niet weten is wat de gevolgen zijn van deze nieuwe werkelijkheid en dat de meisjes zich nu in een uitermate slechte film wanen. Want hun wensgedachte is dan wel in vervulling gegaan, maar zij beweren alle vijf met de uitvoering niets van doen te hebben. (Let wel dat deze recensie spoilers kan bevatten als je het eerste boek The Perfectionists, nog, niet hebt gelezen.)

In het eerste deel hebben we kennis kunnen maken met vijf jongvolwassenen die samen op een highschool in Beacon Heights zitten. Ava, Caitlin, Julie, Parker en Mackenzie hadden last van pestkop Nolan Hotchkiss, een rijkeluisjochie die letterlijk levens wist te verpesten. De heftige gevolgen van Nolans gedrag zorgde voor flinke verwensingen, maar toen die ook werkelijkheid werden raakte alles in een stroomversnelling. Individueel wisten de meisjes van zichzelf dat ze Nolan niet hadden vermoord maar waren ze onderling ook zo zeker van elkaar? Want wat bleek, iedereen had zo haar geheimen en dat maakte dat het onderling vertrouwen volledig wegviel. Want als niemand van hen Nolan heeft vermoord, wie dan wel? Het is allemaal precies zoals ze hadden uitgedacht. Wie liegt er de boel bij elkaar of speelt er iemand een ziekelijk spelletje met de meisjes?

“Wees voorzichtig met wat je wenst, want misschien krijg je wel precies wat je wilt.”

Waar het vorige boek met een flinke cliffhanger en verrassende plottwist eindigde waren er behoorlijk nog wat vragen die onbeantwoord bleven. Wanneer je in The Good Girls begint weet nog niemand wie de dood van Nolan op zijn/haar geweten heeft. De vijf meiden besluiten niet af te wachten en zelf ook op onderzoek uit te gaan. Maar dat hakt er behoorlijk in, want dit is niet het enige dat in hun levens speelt. Toch is de wetenschap dat er ergens iemand rondloopt die in staat is iemand te vermoorden een goede reden om nog even op de tanden te bijten, want zolang de dader onbekend is, zijn de meisjes ook niet uit beeld bij de politie. Want eerlijk is eerlijk, de dingen die ze gedaan hebben en nog steeds doen kunnen niet altijd door de beugel en maakt hen niet minder verdacht, het tegendeel zelfs.

Behalve dat ze dus zo hun eigen sores hebben zijn ze vastbesloten te achterhalen wie er met hun gedachten speelt en zorgt dat zij steeds dieper in de problemen komen. Ze staan op een kruispunt in hun leven waar ze gaan kiezen voor een vervolgopleiding op een universiteit, een ander moet uit een ongezonde thuissituatie weg en er zijn natuurlijk ook liefdesperikelen. In beide boeken zijn meer dan genoeg thema’s die boeiend zijn en zorgen voor het nodige leesplezier. Ook al is niet alles vrolijk te noemen.

De meisjes leer je nu nog beter kennen. Hun persoonlijke verhalen vond ik minstens zo fascinerend als hun gezamenlijke inspanningen. Dat alles een beetje door elkaar loopt is helemaal niet erg, het komt de spanning en nieuwsgierigheid alleen maar ten goede. De typische dingen die horen bij deze levensfase zijn voor lezers van alle leeftijden herkenbaar. Je eerste liefde, het maken van belangrijke keuzes, teleurstelling en schaamte in zowel vrienden- als familiekring. Bedenk het maar en Shepard benoemt het, ook zwaardere thema’s als verwaarlozing en mishandeling schuwt ze niet. Hierdoor komt alles waarheidsgetrouw over als het op hun persoonlijke belevingen aankomt.

Alles draait om vertrouwen
De schrijfstijl van Sara Shepard is geschikt voor lezers vanaf 15 jaar. Ze gebruikt geen poespas of moeilijke woorden maar sommige thema’s zijn wel wat pittig en niet aan te raden voor bijvoorbeeld een twaalfjarige. Je leeft gedurende het hele verhaal met de meisjes mee en de gebeurtenissen die elkaar veelvuldig en in rap tempo opvolgen zijn vlot beschreven. Sommige ‘toevalligheden’ zijn niet storend, ze horen bij dit soort verhalen maar zo nu en dan waren er wel zaken die echt niet aannemelijk waren. Denk bijvoorbeeld aan ouderlijke verantwoordelijkheid t.a.v. deze leeftijdsgroep wanneer ze met justitie in aanraking komen, dat zie ik toch echt anders.

Een sterk punt in deze tweeluik is het zaaien van onderlinge vertwijfeling en achterdocht, alles draait om vertrouwen. Ze hebben een band maar zijn niet per se bevriend. De ontluikende vriendschappen liggen zwaar onder vuur en het moet nog maar blijken of deze bestand zijn tegen de immense druk die alle gebeurtenissen met zich meebrengen. De vijf begeven zich geregeld op glad ijs en dat grenst niet altijd aan geloofwaardigheid. Toch belemmert dat het leesplezier niet.

Doordat de auteur heeft gekozen de meisjes per hoofdstuk aan het woord te laten leer je ze niet alleen goed kennen maar leg je het boek ook zonder veel moeite even aan de kant om het vervolgens weer net zo gemakkelijk op te pakken. Een klein nadeel hiervan was wel dat ik soms het gevoel had vijf losse verhalen te lezen in plaats van één, het ontbrak soms aan onderlinge verbinding. Maar uiteindelijk valt alles toch op z’n plek en krijg je antwoorden op alle vragen en zijn de geheimen niet langer geheim.

Aan te raden is om de boeken wel op volgorde te lezen, als standalone zijn ze niet geschikt. Maar waarom zou je dat willen? De gedeelde fantasie uit het eerste boek, de wraak op Nolan, blijft als een rode draad door het verhaal lopen. Dat doet Shepard op een slimme manier want je wilt weten hoe en wat. Hierdoor wordt het verhaal met vlagen best spannend, want wanneer je door haat gedreven wordt en doorslaat in het in bescherming nemen van een ander… dan kan het letterlijk alle kanten uit.

Als je van Pretty Little Liars en andere highschool drama’s houdt, lees dan vooral deze tweeluik. Deze boeken zijn ideaal voor lezers die niet per se een dik boek willen lezen maar toch het gevoel willen hebben een ‘volledig’ verhaal te ervaren. Ik vond beide boeken in ieder geval erg prettig om te lezen. Ook dit deel krijgt drie mooie sterren, een aanrader!

The Perfectionists

The Perfectionists 2 - The Good Girls