The Jewel

Zaterdag, 11 april, 2020

Geschreven door: Amy Ewing
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Vanaf morgen ben ik nummer 197

[Recensie] Violet is een bijzonder meisje. Ze bezit namelijk net als wat andere meisjes bijzondere krachten die gebruikt worden door de hoge adel die woont in de Jewel, het rijke deel van het land. Wanneer Violet oud genoeg is, wordt ze verkocht in een veiling aan de rijkste dames van het land om een kind voor hen te baren. Violet staat hoog op de ranglijsten door haar enorme krachten, waardoor ze wordt verkocht aan een van de hertoginnen van het land. Het leven in een landhuis klinkt aantrekkelijk, maar het gaat er duisterder aan toe dan verwacht…

The Jewel heeft ten eerste een pakkende schrijfstijl. Amy Ewing is heel beschrijvend wat locaties en personages betreft, waardoor ik een goed beeld kreeg van het verhaal. Alleen al door de vlotte schrijfstijl vind ik The Jewel een aanrader!

Het klassensysteem in The Jewel is misschien niet al te origineel, maar de kracht van Violet vond ik maar al te interessant. In het begin van het boek is het niet heel duidelijk wat de krachten van Violet en andere meisjes inhouden, maar uiteindelijk kreeg je alles te weten. Ik zal zelf niks verklappen over deze krachten (dat moet je zelf maar gaan lezen), maar ik vond het een hele leuke manier van ”magie” en daardoor begreep ik steeds meer waarom Violet een kind zou moeten baren als Surrogaat. Daarbij werd het verhaal steeds spannender door de praktijken die zich plaatsvinden. De adel behandelt Violet en alle andere meisjes met krachten echt als slaven en onderkruipsels, het is soms zo akelig om dat te zien! De hertogin ziet soms haast niet dat Violet een mens is, wat zo absurd en fascinerend is.

Wat ik dan wel weer een minpunt vond in het verhaal? De romantiek. Dit was ook wel (naast de koninklijke setting en landhuizen) de reden dat mensen deze serie vergelijken met De Selectie (alleen heeft The Jewel veel meer actie). Ik vond de romantiek eerder een storende factor in het verhaal, hoewel de liefhebbers van romantiek wel zullen genieten van deze relatie.

Pf

The Jewel, leest lekker weg, heeft een indrukwekkende wereld, Violet bezit hele gave krachten en het is vrij spannend halverwege het verhaal.

Eerder verschenen op Nerdygeekyfanboy