The Rise of Kyoshi

Zaterdag, 28 november, 2020

Geschreven door: Yee F.C.
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Musthave voor Avatar-fans

[Recensie] Na Avatar Kuruk is het Aarderijk op zoek naar de nieuwe Avatar. Na negen jaar zoeken is Avatar Yun gevonden, die veel potentie heeft. Kyoshi is een meisje die een vriendin is van Yun en bij zijn trainingsplaats werkt als dienstmeid en op een dag mee mag op een missie met Yun, die alleen nog aarde kan sturen. Tijdens deze missie laat Kyoshi een knap staaltje aardsturen zien en ze komt erachter dat zij de echte Avatar is. Na een heftig incident slaat ze op de vlucht met Rangi (een goede vriendin en vuurstuurder) en komt ze terecht bij de daofei, een criminele bende die zich schuil houdt in het Aarderijk. Kan Kyoshi de elementen beheersen en de wereld in balans houden?

The Rise of Kyoshi had voor mij een wisselende schrijfstijl. Doordat ik zo weg ben van de serie zag ik dit verhaal ook voor me in de animatiestijl, maar dat werkte soms niet helemaal. Veel locaties kon ik me goed voorstellen, terwijl personages niet heel duidelijk voor me waren. Het was gaaf geweest als er wat illustraties waren geweest van verschillende personages om een beter beeld te krijgen, maar over het algemeen ben ik erg tevreden. De auteur heeft duidelijk veel research gedaan en het boek is een feest van herkenning door vele verwijzingen binnen het Avatar-universum. Het verhaal wist me op bepaalde punten niet helemaal te trekken, maar richting het einde kon ik het boek gewoon niet laten liggen!

Kyoshi is een meisje waar niemand van had verwacht dat zij de Avatar zou zijn. Door een klein misverstand dachten mensen dat Yun de Avatar is, wat een grote schok voor Kyoshi is. Wanneer ze eenmaal door de wereld reist zie je vele politieke conflicten (wat echt een must is bij deze fandom) en leer je steeds meer over Kyoshi. Ze wordt een sterke vrouw en in dit boek krijg je steeds meer een beeld hoe Kyoshi is geworden zoals ze is. Zo krijg je wat hints waarom Kyoshi zo oud is geworden en een paar heftige gebeurtenissen laten zien dat Kyoshi werd gedwongen om zichzelf te verharden. De andere personages vond ik ook erg fijn en de romantiek was zo subtiel en niet overheersend, zeker een pluspunt aan dit verhaal!

De laatste honderd bladzijdes waren echt episch. Verschillende plotwendingen (waarvan een paar zeer emotioneel waren), politieke intriges, strakke gevechten en veel karakterontwikkelingen. Door de tweede helft werd ik echt enorm enthousiast over dit boek en ik kan haast niet wachten op het volgende boek in deze reeks! Kyoshi heeft in ieder geval mijn respect verdiend en ik ben heel benieuwd hoe zij verder groeit tot volwaardige Avatar. Het is echt een musthave voor Avatar-fans, het is net alsof je een nieuwe Avatar-serie meemaakt! The Rise of Kyoshi is naar mijn idee een geslaagd YA-verhaal, en het tweede deel is ook al uitgekomen! Deze ga ik dus binnenkort zeker verslinden.

Het Weer Magazine

Eerder verschenen op Nerdy geeky fanboy