The Truth about Keeping Secrets

Zaterdag, 9 maart, 2019

Geschreven door: Savannah Brown
Artikel door: Suzan Voncken

Donkere, dramatische Young Adult roman met thriller-elementen

[Recensie] Wanneer Sydney’s vader overlijdt in een bizar auto-ongeluk, vindt Sydney het moeilijk te geloven dat het een ongeluk was. Haar vader was psychiater, de enige in de omgeving, en kende dus de grootste en diepste geheimen in het dorp. Heeft iemand hem het zwijgen opgelegd? En waarom zou het populairste meisje van de hele school, June Copeland, aanwezig zijn op de begrafenis?

Dit Young-Adult debuut van dichter en YouTuber Savannah Brown wordt opgezet als een thriller. In zekere zin is het dat ook, maar het is zoveel meer dan dat. Het behandelt veel thema’s zoals dood, rouw, (geestelijke) mishandeling en seksualiteit, die zeker voor jongeren ontzettend relevant en belangrijk zijn. De manier waarop Brown dit in romanvorm verwerkt is bewonderenswaardig. Ze doet dit niet belerend, het voelt niet als een boek gevuld met moralen, terwijl het dit toch wel is. Dit komt mede doordat geen van de personages perfect is, maar ook niemand enkel negatieve eigenschappen heeft. Hierdoor herkent de lezer zichzelf of zijn eigen situaties. Ook het feit dat thema’s zoals seksualiteit ook verweven zijn met het dagelijks leven en niet als los aspect naar voren gehaald worden, helpt daarbij.

Deze roman is meesterlijk geschreven. Het is poëtisch zonder dat het pretentieus wordt, en is ook voor de oudere lezers is het een lust voor oog en geest. Emoties worden niet gewoon omschreven, maar druipen van de pagina’s, soms met metaforen maar soms ook met de harde realiteit.

The Truth about Keeping Secrets is een donkere, dramatische roman met thriller-elementen die naarmate het boek vordert, meer naar voren komen. Het is spannend en er zitten meerdere plottwisten in, maar wees ook voorbereid op langzame stukken, voornamelijk gefocust op de eerder genoemde thema’s. Zoals eerder al benoemd is dit, hoewel het als Young-Adult in de markt gezet is, voor alle leeftijden een echte must-read. Savannah Brown gaat het ver schoppen!