The Walker’s Handbook

Zaterdag, 7 januari, 2017

Geschreven door: Hugh Westacott
Artikel door: Ignace Fermont

Wandelen door het land van Shakespeare

[Signalering] The Walker’s Handbook is een klassieker in Engeland. Het boek verscheen voor het eerst in 1978 en kende meerdere herdrukken. Onlangs rolde de vijfde, volledige herziene editie van de persen. Alles wat je moet weten over wandelen op de Britse Eilanden, luidt de ondertitel. Terecht, want zowat alle facetten van het wandelen komen ruim aan bod: kaartlezen, navigatietechnieken, EHBO, het weer, wandelen in de sneeuwen noem maar op. De auteur richt zich daarbij vooral tot iedereen die van plan is in Groot-Brittannië of Ierland te gaan wandelen, zowel absolute beginners als ervaren wandelaars. Zo besteedt hij veel aandacht aan Britse topografische kaarten en gaat hij uitvoerig in op wetgevende aspecten zoals de ‘rights of way’ in Engeland en Wales. Ook over de Britse wandeletiquette kom je alles te weten. Dat een pub binnenstappen met schoenen vol modder not done is, bijvoorbeeld. Of dat je in de buurt van een kudde schapen je hond altijd aan de leiband dient te houden. Zelfs de vraag of vrouwelijke wandelaars veilig zijn in Groot-Brittannië wordt beantwoord (het antwoord is ‘ja’).

Een wat atypisch wandelboek, boordevol leuke weetjes en nuttige info, zo zou je het boek nog het best kunnen samenvatten. Alleen jammer dat er zo weinig illustraties in staan. Een paar tekeningen, meer niet. Foto’s ontbreken helemaal. The Walker’s Handbook ziet eruit als een syllabus, met veel tussentitels, genummerde paragrafen en een bibliografie na elk hoofdstuk. Geen boek om in één ruk uit te lezen, wel een om af en toe iets in op te zoeken. Een echt handboek, kortom.

Eerder verschenen in Bergen Magazine