De zomer waarin ik in een caravan woonde

Donderdag, 12 augustus, 2021

Geschreven door: Evelien Feltzer
Artikel door: Ramona van den Berg

Weten dat je er voor elkaar bent

[Recensie] Bij Perfecte Buren lezen we in de maanden juli en augustus allemaal een boek waarin het thema ‘zomer’ een rol speelt. Samen met Britt heb ik dan ook een kinderboek uitgekozen om in dit thema te lezen.

Juno is samen met haar ouders verhuisd naar een camping in een piepklein dorp aan de andere kant van het land. Juno is weg van haar vrienden, school en haar huis. Zo koppig als dat ze is besluit ze dan ook geen stap buiten de caravan te zetten.
Het is grappig om te lezen hoe koppig ons hoofdpersonage is. Want ze is in geen bocht te wringen om ook maar uit haar caravan te komen. In de eerste hoofdstukken lezen we al meteen wat de dynamiek in het gezin is. Welke karaktereigenschappen Juno van haar vader heeft en welke van haar moeder. Wij ervaren dit als een leuk intro van dit verhaal. Meteen komt dan ook de vraag van Britt welke karaktereigenschappen zij eigenlijk heeft. Lijkt ze op papa of op mama? Nou ik kan je zeggen dat ze echt half mama, half papa is. Een perfect mengelmoesje.

Maar we dwalen af. We hebben het hier over Juno. Haar koppigheid verandert al snel wanneer de caravan van de buurvrouw in brand staat. Nu moet ze haar caravan wel uit. Die nacht zorgt ervoor dat Juno anders gaat aankijken tegen het leven op de camping. Ze ontmoet Dean en hij neemt haar mee op sleeptouw. Hij laat haar zelfs zien hoe bijzonder deze plek is.
Je merkt dat Juno en Dean meteen een klik met elkaar hebben. De vriendschap wordt zelfs naar een hoger niveau getild, als je het mij vraagt, wanneer er wat zwaardere thema’s naar boven komen.

De koppigheid die Juno richting haar vader heeft, vervaagt wanneer de campingbrand is geweest. Samen lijken ze er dan toch het beste van te gaan maken. En zoals moeder zegt, zijn ze de drie musketiers. Dit deel van het verhaal is me bijgebleven. Want hoe mooi is het niet om na een hevige periode elkaar in de arm te kunnen nemen en weten dat je er voor elkaar bent.

Sociologie Magazine

Buurvrouw Frieda wiens huisje afgebrand is, geeft Juno ook een wijze les in rouwen. Rouwen doen we op verschillende manieren maar je moet de herinneringen net in ere houden dan doet het niet zoveel pijn. Voor mijn gevoel bevat dit boek vele facetten. We krijgen een kijkje in de vriendschappen, in het roer omgooien tegen je wil in, nieuwe vrienden maken en op elkaar kunnen steunen.

Een prima kinderboek als je het mij vraagt. Het verhaal laat zich makkelijk lezen en er staan weinig moeilijke woorden in. De moeilijke woorden die we wel tegenkomen worden uitgelegd waardoor de kleine boekenwurmen ook weer een grote woordenschat krijgen. Dit boek krijgt van ons dan ook 4 sterren.