Die zomerliefde op het eiland

Donderdag, 19 augustus, 2021

Geschreven door: Sue Moorcroft
Artikel door: Jeannie Bertens

Sue Moorcroft neemt je mee in een verhaal dat van begin tot einde wervelt

[Recensie] Rosa neemt na een aantal pijnlijke incidenten met haar ex-vriend Marcus onbetaald verlof op om haar moeder Dory te gaan helpen met diens werk. Dory is kok en auteur van een aantal kookboeken. Voor het nieuwste kookboek is ze afgereisd naar Malta, het eiland waar ze een deel van haar jeugd doorbracht. Ze hebben een prachtig appartement gehuurd, samen doen ze boodschappen voor de recepten die Dory wil uitproberen. Dory kookt, Rosa maakt aantekeningen, neemt foto’s en onderhoudt de sociale media ter promotie van Dory’s werk.

Ze maken kennis met de andere bewoners van het appartementsgebouw. Dat zijn de knappe Zach, zijn zus Marci en haar aanbiddelijke dochtertje Paige. Regelmatig worden zij door Dory uitgenodigd om haar gerechten te proeven en van op- en aanmerkingen te voorzien. Rosa en Zach hebben onmiddellijk een vriendschappelijke klik. Beiden zijn door ettelijke teleurstellingen in de liefde erg op hun hoede maar worden goede vrienden.

Rosa leert het eiland steeds beter kennen, haar moeder neemt haar natuurlijk veelvuldig mee op uitstapjes maar ook Zach laat zich hierin niet onbetuigd. De heimwee die Rosa eerst voelde naar haar geboorteplaats én naar haar werk, wordt steeds minder. Meer en meer durft ze Zach te vertrouwen en omgekeerd stelt ook Zach zich open. Een mooie zomerliefde staat op het punt te ontstaan. Maar dan gebeuren er allerlei dingen waardoor een gezamenlijke toekomst onmogelijk lijkt. Vooral in de familie van Zach is van alles aan de hand en de ene na de andere complicatie ontstaat.

Zach heeft overigens ook nog geheimen uit het verleden die hij liever onder het oppervlak houdt. Hij is niet trots op dat verleden en probeert het op zijn manier te verwerken door vrijwilligerswerk bij een jongerencentrum te doen. Ook Rosa gaat mee naar dat jongerencentrum en helpt mee. Haar voorliefde voor het dansen komt daarbij goed van pas. Misschien kan ze alsnog van dansen haar werk maken? Haar moeder belooft financieel te helpen, in Rosa’s jeugd moest zij als alleenstaande moeder de eindjes aan elkaar knopen maar nu, sinds ze als kok is ontdekt, staat ze er veel beter voor. Totdat ook hier roet in het eten wordt gegooid.

Archeologie Magazine

Zowel Zach als Rosa krijgen dus het een en ander voor hun kiezen in dit leuke, vlotte verhaal. Sue Moorcroft neemt je mee in een verhaal dat van begin tot einde wervelt. Ze heeft allerlei thema’s in dit verhaal verwerkt, haar personages zijn mensen van vlees en bloed, de dingen die hen overkomen, komen in het dagelijkse leven ook voor. De auteur heeft een vlotte schrijfstijl, ze laat je gedurende het verhaal ook nog eens kennis maken met het prachtige Malta dat een prima decor vormt voor een verrukkelijke zomerliefde. Maar of die zomerliefde ook bestand is tegen de kille Britse realiteit?

Ik heb in ieder geval een heerlijke roman gelezen, helemaal passend bij het thema ZOMER. Vier sterren.

Die zomerliefde op het eiland

Die vakantie in Frankrijk