Enkeltje Azië

Donderdag, 29 juli, 2021

Geschreven door: Danique Plaatzer
Artikel door: Sonja Hubregtse

Danique heeft spanning, avontuur en plezier perfect in één verhaal geplaatst

[Recensie] Nadat ze haar relatie met Mike heeft uitgemaakt en mama meer tijd doorbrengt met haar nieuwe vriend Jeroen dan met haar, besluit Sofie in een opwelling een enkele reis naar Azië te boeken. Ze gaat helemaal alleen naar Vietnam. Haar gescheiden ouders denken allebei dat ze bij de ander woont. Alleen haar beste vriendinnen Birgit en Maartje weten van haar plan.

Ze gaat een groot avontuur tegemoet met palmbomen, diepblauw zeewater en felgroene rijstvelden. Maar dan gaat er iets vreselijk fout en is ze op zichzelf aangewezen in een land waar ze niemand kent.

Enkeltje Azië is het young adult debuut van Danique Plaatzer. Een zeer avontuurlijk boek met een prettig, wat groter lettertype. Hoewel jongens dit boek ook zeker leuk kunnen vinden, zullen vooral tienermeiden zich erin interesseren. Het boek is ingedeeld in niet al te lange hoofdstukken en wordt verteld vanuit de ik-persoon. Zo krijg je als lezer het gevoel dat je mee mag op reis. Meteen vanaf het eerste hoofdstuk wordt de titel duidelijk en begint het grote avontuur.

Door de ervaring van Danique zelf om alleen op reis te gaan, weet ze precies hoe ze hoofdpersonage Sofie neer moet zetten. Als lezer voel je de spanning die ze ervaart wanneer ze alleen op het vliegtuig stapt. Wanneer ze in Azië aankomt, beleef je zowel een ontspannende als een spannende reis met haar. Zo beschrijft de auteur gedetailleerd de bijzondere omgeving van het land en de daarbij behorende gewoontes. Door het backpacken van Sofie krijg je een beeld over het land en plaatsen die ze bezoekt, daardoor beleef je een heerlijk vakantiegevoel. De actieve uitstapjes die ze maakt (raften, avondmarkt bezoeken en een scooter huren) zorgen voor een leuke afwisseling van gezelligheid, spanning en sensatie.

Wat als een rode draad door het verhaal gaat, is de onzekerheid van Sofie. Als lezer merk je keer op keer dat ze best bang is. Wanneer ze eerst iets niet durft te ondernemen maar het toch doet (hoe spannend het ook is), ziet de lezer dat ze een spectaculaire ervaring opdoet. Dit begint eigenlijk al meteen aan het begin van het boek. Een onzekere Sofie die alleen op reis gaat; veel (onzekere) kinderen zullen hier bewondering voor hebben. De ervaring van haar laat zien dat je trots mag zijn op jezelf en dat het goed is om soms uit je comfortzone te stappen. Sofie merkt ook dat zelfs de stoerste personen wel eens bang voor iets zijn.

Een erg belangrijk aspect onder deze leeftijdscategorie is vriendschap. Gelukkig heeft de auteur dit ook in het verhaal verweven. Sofie, Birgit en Maartje kennen elkaar al vanaf de basisschool, maar wanneer Sofie als enige slaagt, is ze bang dat ze geen nieuwe vriendinnen kan maken. Tijdens haar reis blijkt dat ze prima is staat is om sociale contacten te leggen. Ze krijgt zelfs kriebels van een jongen dat duidt op verliefdheid. De auteur laat zien dat twijfel en onzekerheid hier ook bij hoort.

Danique heeft spanning, avontuur en plezier perfect in één verhaal geplaatst. Waarbij het spannendste gedeelte, naar mijn mening, is wanneer Sofie onderweg is naar Laos en haar reis plotseling een heel vervelende wending krijgt.

Enkeltje Azië is een superspannend verhaal over je dromen najagen, doorzetten (vooral in lastige situaties), je niet laten leiden door angsten en verdriet en onzekere gevoelens. Dit boek krijgt van mij de volledige vijf sterren met een stiekeme hoop op nog een deel!