Gelukkig op Ibiza

Donderdag, 5 augustus, 2021

Geschreven door: Aline van Wijnen
Artikel door: Silke Wimme

Een mooie feelgood roman met de nodige diepgang

[Recensie] Gelukkig op Ibiza is een soort spin-off van Bestemming geluk, waarin we Melanie volgden die haar verloofde Duke net voor hun huwelijk voor het altaar liet staan. Melanie heeft haar eigen juwelierszaak, waar ze samenwerkt met Maud haar verkoopster. In Gelukkig op Ibiza gaat het verhaal verder maar volgen we niet meer Melanie en haar liefdesperikelen maar Maud.

Maud heeft het niet makkelijk gehad en nog steeds niet. Opgegroeid in een gezin dat maar amper kon rondkomen en een vader die te veel dronk. Maar op een bepaald ogenblik wilde ze meer en vooral ook een beter leven. Stapje voor stapje probeert ze zich nu op te werken om niet terug in armoede terecht te komen. Haar job in de juwelierszaak van Melanie ziet ze als een handige tussenstop, de plaats waar ze rijke klanten ontmoet met wie ze kan daten en misschien ook wel aan de haak slaan. Zakenman Chris is hier één van. Hij komt vaak naar de winkel met zijn sugar babes. Uiteindelijk nodigt Maud hem uit om op stap te gaan, maar Chris maakt duidelijke afspraken met haar: geen gevoelens. Maar wanneer ze samen naar Ibiza gaan, gebeurt er iets wat Chris helemaal niet voorzien had.

Het leuke aan Gelukkig op Ibiza is dat er heel wat gekende personages terug opduiken zoals Melanie, Alex, Duke, Olivia en Isa. Deze hebben geen introductie meer nodig en bovendien leren we Maud heel wat beter kennen. In Bestemming geluk was ik geen grote fan van haar. Ze was nogal een verwaand nest, alleen dure dingen bevielen haar en ze leek mij ook nog eens respectloos te zijn ten opzichte van anderen. Maar nadat ik dit tweede deel las, begrijp ik beter van waar alles komt en waarom ze zich zo voordoet. Zo zie je maar, hoe makkelijk je iemand verkeerd kan inschatten. Ook Chris heeft zijn redenen om om te gaan met zijn Sugar Babes en bovendien geen vaste relaties te willen beginnen. Maar niet alleen de hoofdpersonages Maud en Chris staan in de schijnwerpers, we krijgen ook een beetje meer van Duke te zien, als een soort underdog. Samen met Fedde was hij toch wel mijn favoriet personage. Zou hier nog een volgend, derde verhaal in zitten? Benieuwd.

Aline heeft haar personages weer piekfijn uitgewerkt, ze worden realistisch en op menselijke manier weergegeven zoals we van haar gewoon zijn. Doch wie reeds meerdere boeken van deze auteur las, merkt dat zij groeit in haar schrijven en de tips van haar lezers ter harte neemt. Boek na boek, geniet ik meer en meer van haar werk.

“Het leven van de mensen is één groot toneelstuk. En net als in het theater zijn die toneelstukken wisselend van niveau. Het laagste niveau bevat het gros van de bevolking. Mensen die hun dag uitzitten waar ze niet willen zijn, zogenaamd beleefd vragen beantwoorden die ze stom vinden en glimlachen naar collega’s die ze niet kunnen uitstaan.”

De auteur hanteert een fijne schrijfstijl, luchtig wanneer het verhaal ernaar vraagt en op andere momenten gedetailleerd met veel beeldspraak. De ideale mix om een breed publiek aan te spreken. Hoewel dit een feelgood verhaal is, heeft de auteur uitgebreide research gedaan en deze verwerkt in haar werk. Ik heb weer bijgeleerd over onder andere de verschillende theorieën rond Leonardo Da Vinci’s Mona Lisa en nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen, maar Ibiza komt op mijn reis wenslijstje. Extra leuk aan Gelukkig op Ibiza is de Belgische toets aan het boek via Chris en Louis Talpe.

Ook in dit boek heeft de auteur weer tal van sociale thema’s verwerkt, wat voor mij toch wel een meerwaarde is en het niet ‘’zomaar’’ een feelgood roman maakt. Ik was nogal aangedaan van wat Fedde allemaal overkomt omdat hij anders is. Maar het meest was ik onder de indruk van Chris en de reden van zijn bindingsangst met Maud. Dit werd op een wel bijzondere realistische manier naar voren gebracht en bleef bij mij nog lang nazinderen.

Kortom Gelukkig op Ibiza is weer een schot in de roos voor Aline Van Wijnen, een mooie feelgood roman met de nodige diepgang waardoor het veel meer is dan een sappig liefdesverhaal. 4.5 sterren.

Silke

Eerlijk duurt het langst