Thuisvoordeel

Dinsdag, 7 december, 2021

Geschreven door: Koen Blanquart
Artikel door: Marco Gerritsma

Oriëntatiegids voor toekomstig werken

[Recensie] Hoe implementeer je succesvol hybride werken? Hoe communiceer je effectief in een hybride werkomgeving? Hoe meet je de productiviteit van een thuiswerker? Wat is de ideale thuiswerkplek? Hoe voorkom je een burn-out als thuiswerker?  Aan welke eisen moet een toekomstige manager en medewerker voldoen? Hoe leidt je werknemers op in een hybride werkomgeving? Hoe ziet de toekomst van hybride werken eruit? Ervaringsdeskundige Koen Blanquart beantwoordt de vragen in zijn boek Thuisvoordeel: wat we van digital nomads kunnen leren over plaatsonafhankelijk werken.

Koen Blanquart zwerft de wereld rond en werkt effectief ongeacht waar hij zich bevindt. Hij  is auteur, gastspreker en strategieconsultant. Koen Blanquart beschrijft hoe werkgevers en werknemers voordeel kunnen behalen met hybride werken.

De uitbraak van de pandemie zorgde voor een enorme toename van het thuiswerken. Volgens Koen Blanquart bevinden wij ons in een overgangssituatie. Onduidelijk is wat het eindpunt is. De richting is wel duidelijk. De werkplek van de toekomst is plaatsonafhankelijk en zelfs transnationaal.  Een transnationaal bedrijf functioneert los van geografische grenzen. In een transnationaal bedrijf werken werknemers niet tegelijk op hetzelfde tijdstip. De auteur beschrijft wat nodig is om een transnationaal bedrijf goed te laten functioneren. Strategie, cultuur, vaardigheden, inrichting werkplek, vergadertechnieken, geestelijk welzijn en logistiek zijn zaken waaraan de transnationale manager bijzondere aandacht aan moet besteden.

Het boek geeft  handvaten om hybride werken met succes te implementeren. De adviezen zijn niet vernieuwend maar wel praktisch zoals het advies dat het management een voorbeeldrol vervult bij de implementatie. Communiceer zorgvuldig en uitgebreid. Focus op de output van werknemers in plaats van op de gewerkte uren. Vervang agendapunten door vragen waarop een antwoord moet komen. Richt een aparte thuiswerkplek in en ontspan in een andere ruimte. Een samenvattend stappenplan voor de implementatie van hybride werken geeft de auteur niet maar zou wel handig zijn.

Schrijven Magazine

De auteur gebruikt veel onnodig moeilijke begrippen waardoor het niet gemakkelijk leest. Ter illustratie een paar voorbeelden. Emailbulletinboard, asynchrone schrijfvaardigheid, trickle-down-commandostructuur, butts-in-seats-manager, impromanager en presenteïsme. De auteur geeft wel definities van de genoemde begrippen maar als lezer struikel je regelmatig over het vakjargon van de schrijver.

Thuisvoordeel – wat we van digital nomads kunnen leren over plaatsonafhankelijk werken, is geschikt voor iedere werknemer, zzp-er en manager die meer wil halen uit hybride werken en zich goed wil voorbereiden op toekomstig werken.