Tietel

Dinsdag, 4 oktober, 2022

Geschreven door: Shirley Graaf-Zuidgeest
Artikel door: Hanneke van de Water

Eerlijk persoonlijk verhaal over borstkanker

[Recensie] Shirley Graaf is getrouwd met Marco en het stel heeft twee jonge kinderen. Tijn van 5 en Evie van 3. Ideaal zou je zeggen en dat was het ook, tot in 2017 de mare kwam dat Shirley borstkanker had. Dat slaat in als een bom. In Tietel beschrijft Shirley het hele proces. Vanaf het moment dat ze de diagnose gepresenteerd kreeg tot aan het moment dat ze ‘schoon’ verklaard werd.

In Tietel is Shirley volkomen openhartig. Niets laat ze weg. Ze schrijft over haar emoties, boosheid, verdriet, haar lage libido én ze schrijft een gedicht voor haar ‘boobies’:

“Lieve boobies, jullie waren een fijn stel,
ik zal jullie missen, dat weet ik wel.
Maar ik wil graag nog langer leven,
anders had ik jullie niet opgegeven.”

Het feit dat Shirley haar verhaal zo ongelooflijk eerlijk vertelt én ze dat zware verhaal combineert met een fantastisch gevoel voor humor, maakt Tietel volkomen uniek en puur. Zo geeft Shirley haar verschillende artsen en verplegers bijnamen. Dokter Kak bijvoorbeeld. De beste man heet waarschijnlijk Diederik of Lodewijk, maar werd door Shirley gemakshalve omgedoopt tot dokter Kak.

Een van de onderwerpen die in Tietel een prominente plek heeft gekregen is het feit dat de chemokuren Shirley’s libido behoorlijk om zeep hebben gebracht. Ze vertelt open en eerlijk over het feit dat haar behoefte naar seks tot een compleet nulpunt daalt, ze zich niet meer sexy voelt en ze zich niet meer voor 100 procent kan geven. Wat Shirley onbegrijpelijk vindt is het feit dat daar nauwelijks aandacht aan wordt besteed, terwijl het toch wel degelijk bekend is dat chemo het libido ‘vermoordt’. De kanker legt al een fikse druk op de relatie en wanneer jijzelf én je partner dan ook nog eens onvoorbereid moeten dealen met het feit dat er van seks nauwelijks meer sprake is, is niet alleen moeilijk, maar vooral ook onnodig. Dat is ook de reden waarom Shirley dit onderwerp luid en duidelijk in haar boek wilde opnemen.

“Nee, dat werd ons niet verteld. Deze bijwerkingen werden wél benoemd: haaruitval, vocht vasthouden, maag- en darmproblemen, weerstandsverlaging, mondproblemen, misselijkheid, huidproblemen, hoofdpijn, longklachten, oog- en oorklachten, slaapproblemen, zenuwklachten, zweten en concentratieproblemen. Wat niet eigenlijk. Alles werd vergiftigd in mijn lijf. Ook mijn hitsigheid werd vergiftigd, die vooral.”

Tietel is een boek dat een diepe indruk achterlaat. Niet omdat het het eerste boek is over borstkanker en het laatste zal het ook niet zijn, maar juist om de manier waarop het is geschreven. De oorverdovende eerlijkheid, de transparantie en de puurheid en dan dit alles overgoten met die subtiele (nou ja, niet overal) humor. Het is een verrukkelijk boek. Dat klinkt raar wanneer je het hebt over een boek met een dergelijk onderwerp en tóch is het zo. Maar dat is niet alles. Het is heerlijk geschreven en zal heel veel anderen helpen, steunen, troosten en begrip en herkenning bieden. Vooral omdat Shirley niets weglaat. Haal eruit wat je wilt. Ik ben ervan overtuigd dat dat heel veel zal zijn!

Shirley schenkt overigens de opbrengst van haar boek aan Team Westland. Team Westland is een stichting die geld inzamelt voor kanker gerelateerde doelen.

Eerder verschenen op Hanneke Tinor-Centi