Tijd voor jezelf, verhalen om bij te ontspannen of in slaap te vallen

Dinsdag, 5 juli, 2022

Geschreven door: Kathryn Nicolai
Artikel door: Demi Stein

Slaapverwekkende verhalen

[Recensie] In deze bundel van Kathryn Nicolai staan vele korte verhalen die je helpen met ontspannen en beter in slaap te vallen. Het boek is opgedeeld in vier delen/ seizoenen, zodat je per seizoen meerdere korte verhalen hebt die daarbij passen. De verhalen zijn kort maar zeer gedetailleerd, waardoor je in je hoofd een beeld kan vormen van de omstandigheden, waardoor je ontspannen raakt en vervolgens in slaap valt.

Slaaplekker
Kathryn Nicolai is bedenker van de succesvolle podcast Nothing Much Happens, gemaakt voor mensen die last hebben van slapeloosheid en stress. De podcast heeft inmiddels luisteraars in meer dan zeventig landen en is een wereldwijd succes. Nicolai noemt zichzelf ‘an architect of cozy’ en helpt mensen met haar ervaringen als yoga en meditatie docent.

De verhalen in dit boek zijn heel divers. Er zijn verhaaltjes over regenachtige dagen, waarbij de hoofdpersoon een warm en knus boekwinkeltje bezoekt, maar er zijn ook verhalen over een koude winterwandeling waarbij ingezoomd wordt op de prachtige sneeuwvlokken. Het maakt eigenlijk niet uit waar het verhaal over gaat, Nicolai vraagt je om te focussen op de details in het verhaal en er in je hoofd een beeld van te vormen. Ze geeft aan dat, doordat je er een beeld van vormt in je hoofd, je andere dingen zal loslaten, waardoor je beter zal ontspannen en hierdoor ook beter of rustiger in slaap zal vallen.

De verhalen bevatten ook regelmatig herkenningspunten, waardoor het gemakkelijker is om het beeld te gaan vormen. Voor de kattenliefhebbers zit er bijvoorbeeld een verhaal in waarbij de hoofdpersonage op een heerlijke stoel zit, voor haar houtkachel, met haar kat op schoot, die heerlijk aan het spinnen is. Een goed voorbeeld van de rustgevende omgevingen die Nicolai schetst in de korte verhalen. De schrijfstijl is, zoals te verwachten, dan ook erg gedetailleerd.

De verhalen zijn daadwerkelijk slaapverwekkend. Er gebeurt niets waardoor je hart sneller gaat kloppen of waardoor je juist wat actiever gaat zijn. Het zijn rustgevende verhalen die je vrij snel weer zal vergeten. Het hielp mij persoonlijk niet om er beter van in slaap te vallen, maar ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die hier wel veel baat bij hebben.

Naast de korte verhalen worden er ook af en toe ademhalingsoefeningen of andere opdrachtjes in verwerkt en leuke kleine illustraties, waardoor je je andere zintuigen ook op een leuke maar ontspannende manier kan prikkelen. Hierdoor is het boekje ook een stuk interactief, wat een zeer leuke toevoeging is.

Tijd voor jezelf, verhalen om bij in slaap te ontspannen of in slaap te vallen is een leuk boek vol met korte verhalen die je een prettig gevoel geven, perfect om te lezen vlak voordat je gaat slapen. Slaaplekker!