Toen liefde leven werd

Maandag, 10 mei, 2021

Geschreven door: Lisanne De Gendt
Artikel door: Jeannie Bertens

Een mooi verhaal met een herkenbaar thema

[Recensie] Lisanne De Gendt groeide op in Dendermonde en woont in Brussel. Ze studeerde Taal- en Letterkunde aan de Universiteit Gent. In 2018 werd ze tweede in de Gentse voorronde van de wedstrijd Write Now!. Een jaar later maakte ze deel uit van het jong redactiecomité van Passa Porta. Toen liefde leven werd is haar eerste roman.

De auteur kruipt in de huid van de onzekere Laura, het hele verhaal wordt vanuit haar perspectief verteld. Laura is na haar studie stuurloos, ze kan maar geen baan vinden en doet daar ook niet zoveel moeite voor, bang om opnieuw afgewezen te worden. Ze deelt haar appartement met Willy een paar jaar jongere student. Zolang ze nog geen baan heeft, betalen haar ouders de huur. Haar beste vriendin heet Klara, regelmatig gaan ze stappen en Laura is gewend dat alle aandacht van de mannen naar Klara uitgaat. Dat verandert wanneer ze op een avond Thomas tegenkomt. Zijn ogen vallen wél op Laura! En Laura wordt stapelverliefd. De twee beleven een heerlijke romance die langzaam verandert in echte liefde. Dat Laura zich wel heel erg aanpast aan Thomas valt in eerste instantie niet zo op. Thomas weet immers wat hij wil, een mooie carrière als auteur, een stabiele relatie en, op termijn, kinderen. Laura praat zichzelf aan dat ze dat ook wil, Thomas neemt zo de sturing in haar leven over en Laura voelt zich voor het eerst in tijden écht gelukkig. Het geluk lijkt echter niet weggelegd voor Laura. Op een cruciaal moment in hun relatie komen ze in een situatie terecht waarin Laura niet anders kan dan voor zichzelf te kiezen. Een beslissing die haar hele leven op zijn kop zal zetten.

Een mooi verhaal met een herkenbaar thema. De auteur werkt het prima uit. Doordat het hele boek vanuit het perspectief van Laura wordt geschreven, kruipt het verhaal onder je huid. Je leeft met Laura mee, met haar voortdurende twijfels. ‘Ik was niet meteen verliefd. Dat doe ik niet, meteen verliefd worden. Ik denk na, ik twijfel, ik denk nog meer na, tot ik er niet meer omheen kan en moet bekennen dat ik denk dat ik misschien verliefd begin te worden’.

Onder invloed van Thomas vindt ze een baan en gaandeweg komt ze erachter dat een leuke baan niet voor iedereen is weggelegd maar dat er in ieder geval brood door op de plank komt. Laura laat na veel aarzelen Thomas toe in haar leven. ‘Jij was anders dan andere jongens. Jij voelde mij aan, de lucht om mij heen, de twijfels in mijn hoofd. Met je zachte tong viste je alle gedachten uit mijn malende hoofd’. De auteur vertelt vanuit het heden met flashbacks naar het nabije verleden toen alles nog goed was. Zo krijgen we het hele verhaal van Thomas en Laura mee door een terugkijkende Laura. Je twijfelt met Laura mee. En je hart breekt mee als ze dan tóch een keer een beslissing neemt waaraan ze niet twijfelt, Een beslissing met verregaande consequenties.

Een mooi boek dus en een prima debuut. In het begin moet je echt wennen aan de schrijfstijl waarin voortdurend teruggeblikt wordt op het verleden. De puzzelstukjes die de auteur plaatst kun je dan nog niet aan elkaar leggen. De puzzel wordt gaandeweg compleet. Laura wordt als personage goed uitgewerkt, de overige personages blijven wat vlak. Al met al een goed debuut, drie sterren.