Tonke Dragt – De goudsmid en de meesterdief

Zaterdag, 3 december, 2022

Geschreven door: Tonke Dragt
Artikel door: Nico Voskamp

‘Nieuwe’ verhalen met oude moraal

[Recensie] Een prima vormgegeven boek is het, deze De goudsmid en de meesterdief uit 2022 van Leopold. Het verscheen eerder in 1996 en is nu dus weer verkrijgbaar. Moet u het onverwijld aanschaffen?

Dat hangt ervan af. Het is een boek van Tonke Dragt – dat is een onmiskenbare pro. Verder is het dus een robuuste, in retrokleuren gestoken, gebonden, dikke versie. Een heel stevige versie, want (persoonlijk getest gewoon omdat het kon) je kunt er een spijker mee in een plank slaan. Altijd handig.

Dit is wat je noemt een ouderwets leesboek. Er staan verhalen in over de tweelingbroers Jiacomo en Laurenzo. De eerste houdt van reizen/avontuur en heeft de kwaliteiten om een meesterdief te worden. De tweede wil graag mooie dingen maken en wordt edelsmid. Een puike combinatie voor uiteenlopende avonturen en een fijne leeservaring. Een boek kortom, dat luidkeels schreeuwt om vastgepakt te worden, bebladerd, opengeslagen, de mooie passages te markeren met een boekenlegger (geen ezelsoor, denk erom!) te verslinden, en de avonturen van de tweelingbroers mee te beleven.

Meesterverteller
En er is een ander aspect. De verhalen in het boek dragen onmiskenbaar de signatuur van Tonke Dragt. Qua taal en opbouw herkennen we de hand van de meesterverteller erin. Alleen zijn de verhalen niet van haarzelf. Het zijn bewerkingen van sprookjes van Grimm, Andersen en van Shakespeare zelfs. Maar ook van een verhaal uit Duizend en één nacht en van PALÀSHA (een Hindoese parabel).

Dragt heeft de twee broers figurant gemaakt in een reeks verhalen. Keigoede verhalen natuurlijk, want afkomstig uit de wereldliteratuur, maar toch… niet aan het brein van de schrijfster zelve ontsproten.

Dat de verhalen aan sprookjes en legendes zijn ontleend is te merken aan de stereotype bevolkers ervan. Archetypes zoals de ongenaaktbare maar grootgoedige prins, de doortrapte leugenaar, de schone jonkvrouw, de onoverwinnelijke ridder, het onoplosbare raadsel. Plus mooie thema’s die op een vakkundige manier door het verhaal zijn gevlochten, daar is niks van te zeggen. Dragt is ook zo verstandig om te melden dat dit verhalen zijn die ze heeft gebruikt als vehikel voor de broers, maar voor de oppervlakkige lezer kan dit overkomen als een ‘nieuw’ boek.

Dat niet dus. Maar de verhalen zijn ijzersterk; bovendien is er in de avonturen van de broers een goede spanningsboog aangebracht die de geschiedenis voort stuwt. Dus aan leesplezier geen gebrek. Het is aan jullie, lieve lezertjes, om te beslissen of dit boek je nachtkastje gaat verzwaren. Denk goed na – je weet dat een keuze goed of slecht kan uitpakken. Net als in een sprookje.

Ook verschenen op Nico’s recensies en TikTok