Tot nooit meer

Woensdag, 14 april, 2021

Geschreven door: Sterre Carron
Artikel door: Severine Lefebre

Spannende misdaadthriller

[Recensie] Zaira Murray heeft een prima leven vol luxe, tot ze onverwachts een gevaarlijk geheim te weten komt. Dit maakt dat ze geen andere keuze heeft dan te vluchten. Hoofdinspecteur Rani Diaz krijgt na een avondje uit een telefoontje. Er is aan de rand van een bos een zwaar verminkt lichaam gevonden. Het onderzoek is nog maar gestart of er volgt al een tweede slachtoffer. Rani en haar team doen er alles aan om de dader te vatten, en daarbij komt de vijand heel dichtbij. De grote vraag is: wie kun je vertrouwen?

Met Tot nooit meer heeft Sterre Carron weer een erg spannende misdaadthriller neergezet. Het is hiermee al het zestiende boek uit de reeks rond hoofdinspecteur van moordzaken Rani Diaz. De misdaden vinden steeds plaats in en rond Mechelen.

Het verhaal begint meteen al heel spannend met de ontdekking van een groot geheim dat Zaira’s leven volledig ondersteboven haalt. De toon is daarbij gezet, en je zit als lezer direct op het puntje van je stoel. Het is het begin van een continue spanningsboog die telkens wanneer er iets gebeurt in de verhaallijn, opbouwt naar een volgende piek. Tot aan de nagelbijtende ontknoping. Er is aan spanning dus absoluut geen gebrek.

Naast de sterke spanningsopbouw is ook de plot zorgvuldig opgebouwd en uitgewerkt. Het concept is ook in dit zestiende deel weer uitmuntend uitgedacht. Doorheen de verhaallijn zijn er meerdere onverwachte plotwendingen die je als lezer verrassen en soms in de war brengen. Sommige gebeurtenissen zijn vrij duidelijk, maar andere zie je dan weer totaal niet aankomen, waardoor je eventjes verbijsterd bent.

Er zijn verschillende verhaallijnen te vinden in Tot nooit meer. Het begint allemaal met Zaira die per ongeluk een gesprek opvangt waarbij er iets vreselijks aan het licht komt. Iets dat haar leven in gevaar brengt en waardoor ze geen andere optie heeft dan te vluchten. Deze verhaallijn waarin je Zaira o.a. beter leert kennen, wordt afgewisseld met het politieonderzoek van hoofdinspecteur Rani Diaz en haar team. Rani wordt na een feestje opgeroepen, er is een zwaar verminkte vrouw gevonden in de Gestelhofhei. Dit zet het team onmiddellijk op scherp, en ze openen het onderzoek ernaar. Al snel wordt er echter een tweede slachtoffer gevonden, wat de druk op het team alleen maar doet toenemen. Tot het escaleert in een onverwachte situatie. Een zeer moeilijke case dus, en als lezer heb je op een bepaald moment meer vragen dan antwoorden. Iets dat ook voor Zaira en het team van Rani geldt.

Net zoals in de vorige boeken wordt er ook nu weer de nodige aandacht besteed aan het privéleven van Rani en haar collega’s. Ook daar gebeurt er van alles, en zijn er de nodige strubbelingen en bedenkingen op liefdesvlak. Zelfs na al deze boeken zie je nog steeds een evolutie hierin, wat zeker een pluspunt is. Daarnaast zijn deze bij-verhaallijnen ideaal als rustpunt in de verder snelle en gruwelijke verhaallijn. Er wordt ook net voldoende algemene informatie gegeven over de vaste personages, zodat je het boek ook kunt lezen zonder de vorige boeken te hebben gelezen.

Sterre Carron heeft een eenvoudige maar beeldende schrijfstijl. Dit zorgt ervoor dat je de vele gebeurtenissen als het ware voor je ogen ziet passeren, zonder dat alles te ingewikkeld wordt. Het boek leest daarbij erg vlot, eenmaal bezig kun je maar moeilijk stoppen. Ook kun je je een goede voorstelling maken van de belangrijkste personages, zoals Rani, Bert, Fien, Frederik,… Je houdt van deze personages of niet. Ikzelf ben wel fan van Rani: een stoere vrouw met het hart op de tong.

Ik ben altijd blij als er een nieuw boek van Sterre Carron verschijnt. Ik houd vooral van de personages en de vlotte schrijfstijl, het is een boek dat ik altijd heel snel uit heb. Voor mij is het dan ook het perfecte verhaal voor tijdens een vakantie of om je gedachten gemakkelijk te kunnen verzetten. Een uitstekende plot die niet te ingewikkeld is, en me helemaal meeneemt in de zeer spannende verhaallijn. Ik heb er in elk geval weeral ontzettend van genoten, en kijk al uit naar de volgende avonturen van Rani en Co. Geen ‘Tot nooit meer’ dus, maar tot de volgende!! Ik geef daarom Tot nooit meer een welverdiende vier sterren!

Zonder genade

Verdwaalde ziel

Tot nooit meer