‘Tot snel!’

Vrijdag, 15 januari, 2021

Geschreven door: Beth O'Leary
Artikel door: Perfecte Buren

Als jongste senior consultant bij Selmount Consulting in Londen ligt er een mooie toekomst voor Leena in het verschiet. Maar sinds een jaar lijkt ze haar mojo kwijt. Er is destijds iets gebeurd waardoor alles er nu heel anders uitziet, ze is veranderd. Zo kan ze op de meest onverwachte momenten in paniek raken en dat tast haar zelfvertrouwen enorm aan. Een luxe die ze zich in de keiharde wereld van consultancy niet kan veroorloven. Al meer dan een jaar werkt ze onafgebroken, ze vlucht, maar waarvoor? Haar betrokken werkgever merkt dit op en stuurt Leena verplicht met verlof om tot bezinning te komen. Want uit zichzelf toegeven dat het zo niet langer gaat zal Leena niet doen. Wil ze kans maken om haar ambities binnen het bedrijf te verwezenlijken en met zichzelf in het reine te komen, dan is dit de voorwaarde van haar werkgever. Leena gaat met de nodige weerstand akkoord. Vervolgens breekt er een lichte paniek uit, wat moet ze gaan doen tijdens dit opgedrongen verlof? En wat moet ze aan haar vriend en vrienden vertellen?

Eileen is Leena’s grootmoeder en woont in een klein dorp. Ze is sinds vier maanden ongewild vrijgezel en wanneer ze het nieuwtje van Leena verneemt, nodigt ze haar kleindochter uit om naar het idyllische Hamleigh-in Harksdale te komen. Niet alleen om bij te tanken maar ook omdat ze elkaar al langere tijd niet meer hebben gezien. Leena besluit het aanbod aan te nemen en reist af naar het plattenland. Bij aankomst merkt Leena dat haar grootmoeder ook niet echt lekker in haar vel zit. Ondanks haar drukke sociale leven in het dorp en de topconditie waarin ze verkeert, is de bijna 80-jarige alleen, en zou ze graag nog een keer de liefde willen ervaren. Dan bedenkt Leena iets. Ze besluiten van huis en leven te ruilen. Leena blijft in het dorp en neemt het leven van haar oma over, inclusief alle sociale verplichtingen. Eileen reist af naar Londen om in de bruisende stad de boel eens flink op stelten te zetten in de hoop nog een leuke man te vinden.

Nadat ik Veel liefs had gelezen was ik fan van deze auteur. Haar vrolijke schrijfstijl, haar themakeuze en karakterschetsen maakte mijn eerste kennismaking met haar werk tot een aangename. Toen Tot snel! verscheen was ik dan ook heel benieuwd of ze het succesvolle trucje nog eens kon herhalen. Een lekkere feelgood is altijd welkom!

Beth O’leary heeft een prettige en herkenbare schrijfstijl die je meteen op je gemak stelt. Het verhaal van Leena en Eileen sprak me ook meteen aan. En ik werd aangenaam verrast. Want wat is dit een fijn en liefdevol verhaal! Heel anders dan Veel liefs, maar op een andere manier ook weer heel mooi.

Archeologie Magazine

Leena vertelt vanuit ik persoon. Maar het verhaal gaat niet alleen over haar. Er is nog veel meer aan de hand. De reden dat Leena haar werk als uitvlucht gebruikt kent een verdrietige oorsprong. Eentje die ook te maken heeft met Eileen. Terug naar Hamleigh is een grote stap voor Leena. Er liggen veel herinneringen maar ook haar moeder woont er. De twee zijn uit elkaar gegroeid, daar moet een goede reden voor zijn. Eileen zit daar tussenin, een niet te benijden positie voor een krasse oude dame. De vraag is dan ook of de komst van Leena naar haar ouderlijke woonplaats voor opheldering gaat zorgen.

Wanneer Leena de wens van haar oma ontdekt en besluit te helpen zie je een zachte kant van haar. Maar net als haar oma is ze een bezige bij, een bijdehand dametje en de uitgesproken mening heeft ze ook niet van een vreemde. Dat zorgt zowel in Hamleigh als in Londen voor komische situaties. Heerlijk om zo het hart op je tong te hebben. Het zit duidelijk in de familie dat de vrouwen weten wat ze willen en dat ze een sterke persoonlijkheid bezitten. Ze zijn onafhankelijk en uitgesproken maar hebben een klein hartje. Dat maakt het verhaal ook zo fijn om te lezen, dát is het feelgood-gevoel in dit boek.

Ik heb oprecht moeten lachen om de stunts die de vrouwen uithalen. Heerlijk om te lezen hoe de twee op elkaar lijken. Gelukkig neemt de auteur ook de ruimte om de serieuze kant in het verhaal te belichten. De wig tussen de drie generaties: Leena, haar moeder en oma Eileen. De komst van Leena naar Hamleigh zou zomaar eens aanleiding kunnen zijn om daar verandering in te brengen. Maar de dames zijn ook nog eens behoorlijk koppig.

Het verhaal ontwikkelt zich op een aannemelijke wijze, de hoofdpersonages komen precies genoeg uit de verf. Het is een echt feelgoodverhaal en deed me in de grote lijnen denken aan de film The holiday. Omdat de hoofdstukken wisselen van perspectief loopt het verhaal gelijktijdig op. Zo blijf je betrokken bij de avonturen van de dames en wisselen gebeurtenissen elkaar af. Dit voert het leestempo op een aangename manier op. Daarbij mogen de overige personages ook niet worden vergeten, want wat zijn dat een stel typetjes zeg! Zowel in Londen als Hamleigh staat de boel flink op z’n kop en dat komt niet alleen door Eileen en Leena. Lees het maar en dan weet je meteen wat ik bedoel. Het is een bonte verzameling aan personages, heerlijk!

Onverwachte vriendschappen en contacten kenmerken de avonturen van oma en haar kleindochter. Ook al zijn ze niet samen, ze delen een uniek avontuur waarin ze zichzelf, maar ook elkaar nog beter leren kennen. Uit je comfortzone komen is soms zo gek nog niet. Tot snel gaat over sterke onafhankelijke vrouwen, maar ook over rouw, verdriet, gemis en doorgaan. Vergeven en accepteren. De vertederende band tussen de generaties is mooi om te lezen, wie wil dat nou niet? Ondanks de verschillen zag ik vooral ook de overeenkomsten. Met vlagen herkende ik zelfs de bijzondere band die ik had met mijn krasse grootmoeder.

Het verhaal laat diverse vormen van eenzaamheid zien. Je hoeft niet alleen te zijn om eenzaamheid te ervaren. Dit is indringende thematiek, vooral ook in deze tijd waar we enorm op onszelf zijn aangewezen. Maar let wel, Tot snel! is geen verdrietig of depri boek, het laat je lachen en meeleven in de wervelwind die Leena en Eileen met hun vrienden teweegbrengt. Het was blijkbaar nodig dat de ogen werden geopend en sommige deuren gesloten, het was tijd voor verandering.

Tot snel! is een fijn, hartverwarmend en ontspannen boek met een ontroerend, ietwat voorspelbaar einde. Maar dat mag de pret absoluut niet drukken. 3,5 ster voor dit heerlijke verhaal.

Patrice