Tussen licht en donker

Dinsdag, 11 februari, 2020

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Patrice van Trigt

Een prachtige roman geworden die me mijn nachtrust heeft gekost

[Recensie] Tess en haar zus Amber zijn enorm hecht. Tess is de hopeloze romanticus terwijl Amber alles nuchter benadert. Tess ziet haar zus dan ook vastlopen in de plannen die ze heeft en stuurt Amber, zwaar bepakt, totaal onverwacht naar Noorwegen, naar Tromsø. Daar zou het mogelijk moeten zijn het Noorderlicht te zien, iets dat de zusjes van kinds af al fascineert. Een verleidelijk cadeau dat Amber na enig twijfelen dan ook aanneemt, er is in Noorwegen immers ook internet en daar kan ze in alle rust de zaken regelen die nodig zijn. Op de luchthaven van Oslo komt er al klad in de planning vanwege een sneeuwstorm. De ontmoeting met de knappe broers Storm en Raaf, beter bekend als het beroemde fotografen-duo Stormraaf, zorgt voor een onverwachte wending in haar reisschema. En daar blijft het niet bij.

Amber doet alles weloverwogen, gepland en met structuur. Dat ze door haar zus op reis wordt gestuurd is tot daaraan toe maar het aanbod van Storm en Raaf aannemen druist volledig in tegen waar ze voor staat. En juist het feit dat ze nu eens buiten haar comfortzone treedt opent deuren. Hierdoor ontmoet ze nieuwe mensen, ziet ze dingen die anders aan haar voorbij zouden gaan, het opent letterlijk haar ogen.

Amber zorgde voor veel herkenning tijdens het lezen. Plannen, controle en vooral het vasthouden aan wat vertrouwd is en van je verwacht wordt bepaalde een groot deel van haar leven. Wanneer de situatie van haar verlangt dat ze buiten haar normale doen moet handelen is daar nog eens het verrassingselement. Dat van haarzelf en dat van anderen. De mensen die in Noorwegen op haar pad komen zijn mooie persoonlijkheden, oprecht, warm en vriendelijk. Geen wonder dat Rian Sevenhuijsen deze karaktereigenschappen bij de Noren vindt passen, het zijn ook vriendelijke en gastvrije mensen daar in het prachtige Noorwegen.

Het verhaal kent een mooie combinatie van feelgood en inhoud. Sevenhuijsen kan mooie liefdesverhalen schrijven, dat deed ze voorheen al onder het pseudoniem Kate Paris. Het mooie aan de boeken van Sevenhuijsen is dat ze zichzelf telkens vernieuwt, ze zoekt naar uitdagingen in haar verhalen, legt de lat steeds een beetje hoger, wil haar lezers ook echt iets meegeven. Dat uit zich in dit boek bijvoorbeeld door beeldende sfeerschetsen van de interactie tussen mens en natuur, op het magische af. Niet vreemd dat ze heeft gekozen voor het perspectief vanuit een fotograaf in combinatie met Ambers talent. Met Noorwegen en het Noorderlicht in een grote bijrol past dat perfect bij elkaar. De beeldende manier van vertellen zorgt dat Sevenhuijsen zoveel meer zegt dan woorden alleen. De ruimte die je als lezer krijgt om het beeld voor jezelf in te vullen geeft dit verhaal een extra laag. Het is niet moeilijk de scenes zo voor je te zien.

Foodlog

Tussen licht en donker is een prachtige roman geworden die me mijn nachtrust heeft gekost. Nagenoeg onafgebroken heb ik dit verhaal gelezen. De titel is op meerdere manieren te verklaren en zeer van toepassing. Amber begeeft zich in het donker en heeft dit alles nodig om het licht te zien, letterlijk. De strijd die zij met zichzelf levert zal veel lezers doen zuchten van herkenning.

De vlotte schrijfstijl van Sevenhuijsen, de mooie personages, beeldende omschrijvingen met de overweldigende pracht van Oslo, Tromsø en het Noorderlicht op de achtergrond, zorgen wederom voor een heerlijke roman waar ook ruimte is voor humor en dialoog. Het boek slorpt je op, neemt je mee op avontuur en geeft je de kriebels. Zowel liefdes- als vakantiekriebels. Rian Sevenhuijsen is weg van Noorwegen en dat merk je. De liefde voor dit land is haast tastbaar in dit verhaal. Hierdoor begeef je je met het boek in de hand door de beeldentuin in Oslo, sta je op de kade van een fjord en ruik je het brandhout van een van de vele open vuren. Denk daar koffie, kaneelbroodjes en wafels bij en je hoeft niet eens die kant uit. Zo beeldend is Tussen licht en donker beschreven, heerlijk!

Rian Sevenhuijsen heeft me niet verrast met dit boek, want ik wist al dat ze heerlijke verhalen kon schrijven. Zij is een van Nederlands feelgoodauteurs waarvan ik alles wil lezen, haar innemende manier van vertellen is geweldig. Romantiek, humor met een knipoog, inhoud, spanning en onverwachte wendingen zorgen dat je aan haar boeken gekluisterd blijft. Dat er dan zo nu en dan een wensgedachte uitkomt is alleen maar leuk. In 2020 komt het verhaal van zus Tess uit! Het zal mij benieuwen wat dat gaat worden, zeker te weten dat ik dat ook ga lezen. 4,5 ster. Zo heb ik feelgood het liefst.