Tussen reis en roots

Donderdag, 6 april, 2017

Geschreven door: Erik Brusten
Artikel door: Ad van Schaik

Sporen van Belgen

[Signalering] Flamencos, Flamminghi. Zo heetten in voorgaande eeuwen Belgen van ten noorden en ten zuiden de taalgrens die in heel Europa sporen nalieten als kunstschilders, tapijtwevers, beeldhouwers, architecten, avonturiers of zakenlui. In zijn boek Tussen reis en roots, Belgische sporen op citytrips in Europa en New York, gaat VRT-redacteur en reisjournalist Erik Brusten in vele Europese steden en ook Istanboel en New York op zoek naar dat vergeten erfgoed. Zijn jarenlange speurwerk levert honderden bijzondere sporen en verhalen op. In stadswandelingen komen uitvoerig de vooraanstaande rollen die Brusselaars, Vlamingen en Walen in steden als Florence en Madrid in vorige eeuwen speelden. Brusten vergeet daarbij niet de tijd te beschrijven waarin zij leefden; mede daardoor is zijn boek eveneens voor Nederlandse lezers een geslaagde alternatieve reisgids geworden.

Neem Amsterdam. Daar gaven de meester-architecten van de familie Vingboons uit Mechelen nadrukkelijk vorm aan de architectuur aan de Amsterdamse grachten. En in de Spuistraat stond de winkel van het uitgeversgeslacht Elsevier waarvan de stamvader Lodewijk of Loys Helsevire afkomstig is uit Leuven. De lezer valt in de dertig bladzijden over onze hoofdstad van de ene verbazing in de andere. In de andere stadsbeschrijvingen van Praag tot Londen en Napels tot Istanbul is die invloed minder maar nog altijd een stadswandeling waard.

Zoals in München waar vader en zoon Cuvilliés afkomstig uit Henegouwen met hun talrijke ococogevels een stempel drukten op de stad. Handig na ieder hoofdstuk is de lijst met Belgische sporen in de desbetreffende stad, net als de index aan het eind het boek.

Schrijven Magazine

Eerder verschenen in Archeologie Magazine