Twee prinsen

Woensdag, 3 februari, 2021

Geschreven door: Jackie van Laren
Artikel door: Jeannie Bertens

[Recensie] De auteur zegt zelf over deze roman: “Dit boek is precies toen de coronacrisis in Nederland van start ging, ontstaan. Veel mensen om me heen waren in de war, angstig of eenzaam, en ik wilde graag iets doen om troost te bieden. Te verbinden, want juist in zulke moeilijke tijden hebben we elkaar, en wat vrolijkheid, harder nodig dan ooit.”  Ze begon met een Facebook-feuilleton. “Deze feuilletons hebben iets weg van een zeer actieve, dagelijkse leesclub: de mensen die meelezen laten zich regelmatig horen in de comments en dat zorgt voor veel hilariteit en gezelligheid, en – vooral in de tijd dat ik begon te schrijven, half maart 2020 – een sterk gevoel van saamhorigheid.” Ze wilde graag een verhaal schrijven dat ons voor even zou kunnen laten vergeten dat we tussen onze vier muren zaten, dat we konden wegdromen bij verre oorden, warme stranden, mooie natuur, jetset, luxe en natuurlijk liefde, warme liefde. Een luchtig, vrolijk sprookje!

Rijke playboys
Madelon, een jonge, levenslustige vrouw, is met de trein op weg naar Montferrat, een dwergstaatje aan de Middellandse Zee. Montferrat is ‘the placet to be’ voor de jetset. Maar Madelon komt niet voor die jetset, ze komt er om haar scriptie af te ronden, en om daarna af te studeren. Als aankomend antropologe wil ze het gedrag van rijke playboys bestuderen. Daarvoor moet ze een aantal interviews afnemen. Haar oom heeft veel connecties en hij heeft haar in contact gebracht met Jack die volgens haar oom een echte player is. Jack stemt toe met een interview maar daarvoor moet ze wel naar Montferrat komen, daar woont hij immers. Madelon boekt een treinreis, ruilt haar huisje voor een weekend met een jongeman die bij zijn oma woont in Montferrat.

Een vrolijk verhaal ontspint zich met de nuchtere Madelon in de hoofdrol. Madelon laat zich niet overdonderen door luxe en glamour maar ze geniet er stiekem toch ook wel een beetje van. Ze mag Jack interviewen maar wordt daar niet zo veel wijzer van. Jack vindt zichzelf helemaal geen player, zijn vriend Quasim, een heuse sjeik, dat is pas een echte playboy. En voor ze het weet, zit Madelon op het peperdure jacht van Quasim om hem te bestuderen en te interviewen. Beide heren laten hun charmes los op Madelon. Zou ze die kunnen weerstaan? Madelon wordt compleet in de watten gelegd, ze wordt zelfs voor het jaarlijkse gala uitgenodigd. Hoe gaat dat eindigen?

Nuchtere Nederlandse meid
Wat een leuk, vlot en vrolijk verhaal. Jackie van Laren heeft zich aan haar woord gehouden. Twee prinsen is een verhaal geworden dat je voor even alle coronaellende laat vergeten. Montferrat is een mooi idyllisch plaatsje aan de Middellandse Zee, het is er altijd goed weer, de twee mannen zijn dodelijk knap en superrijk. Natuurlijk weten we wel dat het in het echt niet zo kan zijn maar de auteur laat je lekker weg zwijmelen bij Jack en Quasim. Madelon is echter een lekkere nuchtere Nederlandse meid, met normale afmetingen en een hang naar vintage jurken. En juist omdat Madelon zo gewoon is, geeft het een dieper laagje aan het verhaal en is het geen romannetje van dertien in een dozijn. Leuk gedaan, drieënhalve ster.