Tweestrijd

Vrijdag, 11 december, 2020

Geschreven door: Paul Dowswell
Artikel door: Severine Lefebre

Een razend spannende Young adult

[Recensie] Oktober 1944. De oorlog woedt nog steeds hevig, en Duitsland heeft zijn zinnen gezet op het verwoesten van Londen. Dit met een nieuw gevaarlijke wapen: de V2 raket. Yvie Russell is zestien en woont in Londen. Ze heeft de Blitz overleefd, maar zij en haar familie zijn nog niet uit de gevarenzone. De Poolse zestienjarige dwangarbeider Tomasz Nowicki zit in een veel slechtere situatie. Hij bouwt mee aan de V2-raketten waarbij zijn leven continu in gevaar is. Deze raketten ziet de Nederlandse Marijke de Haan steeds vaker opduiken in het bos vlakbij haar woonplaats. Samen met haar vriend Thijs besluit ze deze te fotograferen voor het verzet. Het lanceerplatform wordt bewaakt door een jonge Duitse soldaat, Rolf Maier. Ook hij heeft geen goed oog op een goede afloop. Zonder dat ze het weten raken de levens van deze vier personen met elkaar verstrikt. Wie overleeft het, en wie niet?

Met Tweestrijd heeft Paul Dowswell wederom een razend spannende Young adult neergezet. Hij is daarmee niet aan zijn proefstuk toe, hij schreef al meerdere oorlogsboeken. Over jongeren en voor jongeren. Het is na Wolfskinderen het tweede verhaal dat ik van hem lees. Het boek begint met een overzicht van de verschillende personages en op welke plek deze zich bevinden. Het verhaal speelt zich namelijk in verschillende landen en plaatsen af. Dit is best handig, vooral in het begin. Wat nog het meest interessant is, is de duiding van de verschillende tijdzones tussen Engeland en Nederland/Duitsland. Dit is namelijk niet voor iedereen evident, en dan volgt er geen verwarring wanneer het plots een uur eerder of later is in een volgend hoofdstuk. Na deze lijst is er nog een kort voorwoord van de auteur dat absoluut de moeite waard is om te lezen. Hij geeft er een korte toelichting waarom hij dit boek, over de V2-raketten, schrijft. Het mag dan een fictieverhaal zijn, sommige zaken zijn echt gebeurd, zoals bepaalde aanslagen. Op het einde van het boek gaat de auteur hier dieper op in.

Het verhaal begint spannend met een op punt staande lancering van een V2-raket. Dat dit wel eens fout gaat, krijg je mee via de gedachten van de zeventienjarige Duitse Rolf Maier, die in Nederland gestationeerd is. Toch is hij vol bewondering voor het wonderwapen wanneer deze wel een succesvolle lancering kent. De spanning blijft verder in het verhaal aanwezig. Soms is het een soort voorbode voor wat komen gaat, soms ook keiharde actie waarbij iemand moet lopen voor zijn leven. Dat maakt dat het boek geen enkel moment verveelt en de hele tijd blijft boeien. Je blijft er met je aandacht bij om deze vier jongeren te volgen en ontdekken hoe de oorlog verder voor hen verloopt. Er zijn dus vier personages die elk hun eigen belangrijke verhaallijn hebben in het boek. Ze weten het niet van elkaar, maar elke beslissing of handeling die zij doen, heeft ongewild consequenties voor de anderen. Deze samenhangende verhaallijn zit echt heel goed in elkaar, verweven in een uitmuntend plot. Want de verbindende factor tussen hen is de V2-raket. Daar draait het allemaal rond.

Waar Yvie wordt geconfronteerd met de verwoestende ravage van deze raketten, helpt Rolf mee met het bewaken ervan. Hij op zijn beurt heeft een oogje op Marijke, terwijl zij net haar leven op het spel zet door het verzet van informatie te voorzien. En dan is er nog Tomasz, die als dwangarbeider allerlei gevaarlijke klussen moet doen aan de gevreesde V2’s. Terwijl hij tegelijk over belangrijke informatie beschikt. Hoe verder de jongeren gaan met hun werkzaamheden/opdrachten, hoe meer de bal aan het rollen gaat en er een grote golf aan veranderingen zit aan te komen.

De afloop van de oorlog kennen we allemaal, er zijn winnaars en verliezers, en ook in dit boek is dit het geval. Daarnaast heeft elke jongere naast de oorlogsproblematiek ook nog zijn/haar eigen persoonlijke problemen. En zelfs enkele leuke elementen zoals verliefdheid. Dat maakt voor mij het verhaal nog geloofwaardiger, want ook hun jonge leventje loopt ondanks alles door.

Paul Dowswell heeft een hele aangename en beeldende schrijfstijl. Alles wordt ook op een begrijpelijke wijze neergeschreven, zodat dit boek perfect toegankelijk is voor jongeren. Je merkt dat de auteur duidelijk gewend is om intense zaken als oorlog begrijpelijk uit te werken in een spannend en boeiend verhaal. Hij schrijft met veel kennis van zaken. Ook voor volwassenen is dit boek een aanrader. Het grijpt je vaak bij de keel, en doet wat met je.

Na het lezen van Tweestrijd kon ik al snel tot een duidelijke mening komen. Geen tegenstrijdige gevoelens bij mij. Er is voldoende spanning, de verhaallijn is boeiend en ook de plot zit heel goed in elkaar. Eén minpuntje misschien is dat het naar het einde toe nogal snel gaat. En het ook erg rap gedaan was dan. Van mij mocht dat gerust nog wat langer duren, want het onderwerp interesseerde mij enorm. Zelfs nog wat extra informatie over de V2-raketten was voor mij welkom, maar ik moet mij natuurlijk voor ogen houden dat dit een Young adult boek is. Ik schiet voor Tweestrijd in elk geval vier hele mooie en spetterende sterren af!

Tweestrijd

Ausländer

Tweestrijd