Uit beeld

Dinsdag, 20 oktober, 2020

Geschreven door: Amber Brantsen
Artikel door: Peter van Bavel

De strijd van Ambert Brantsen

[Recensie] Amber Brantsen is een beeldschone bekende Nederlander die haar bekendheid dankt aan haar radiowerk en meer nog aan haar functie als presentatrice van het NOS journaal. Amber wordt herkend door haar stemgeluid en haar verschijning en toont in deze openhartige autobiografie haar innerlijke strijd tegen perfectionisme, een hoge lat versus haar grote ambitie en wilskracht die uiteindelijk uitmondde in een eetstoornis en anorexia. Opnieuw moest zij haar grote wilskracht aanspreken om hier sterker dan ooit uit te komen. Haar openheid is de rode draad in dit gemakkelijk te lezen boek over een loodzware periode uit haar leven. Ze begint haar verhaal met een citaat van Robin Roberts, een bekend collega en Amerikaanse televisiepersoonlijkheid:

“Make your mess your message.”

Veel mensen hebben Amber (uitspraak: Ember) gewaarschuwd om dit verhaal niet te vertellen. Het zou haar carrière kunnen schaden. En het tegendeel is wat mij betreft bewezen. Het vraagt buitengewoon veel sterkte om je zwakheid te durven tonen. En het is de boodschap die kracht uitstraalt. Amber haar sterke karaktereigenschappen weten haar grootste tegenstander te worden. Dit uit zich door een eetstoornis die van vreetbuien uiteindelijk leidt tot de sterke wil om álle calorieën die je tot je neemt te tellen en te beoordelen. Dit leidt tot gewichtsverlies en zelfs gewichtsproblematiek die levensbedreigend wordt. Het hele traject komt uitgebreid aan bod. De zelfisolatie, de huilbuien, de wanhoop en de overtuiging het zelf wel op te lossen. De machteloos staande directe omgeving, de gestandaardiseerde hulpverlening en de zorg van en om haar ouders.

Ze brengt op zowel journalistieke als op uiterst persoonlijke wijze verslag uit van al haar stappen en gevoelens. De periode waarin zij ‘Uit beeld’ is, brengt zij vol kwetsbaarheid ‘In beeld’. En met een portie humor.

“Kok zijn in een eetstoornis kliniek moet toch wel het meest ondankbare werk zijn, dat er bestaat.”

Haar strijd is loodzwaar en vraagt het uiterste van een persoon die het in die gehele jarenlange fase enorm zwaar te verduren heeft. Ze geeft inzicht in haar gedachtenwereld en schopt hier en daar tegen heilige (zorg-) huisjes en haalt onjuiste overtuigingen bij mij als lezer, genadeloos onderuit.

“Ik wacht op de dag dat de wil om beter te worden, sterker is dan de drang om perfect te zijn.”

Zij worstelt en komt boven. En daar neem ik mijn petje voor af. Dat haar beschreven gewonnen strijd, waarbij de tegenstander nooit definitief verslagen is, een voorbeeld mag zijn voor veel anderen. Zonder de inhoud van het boek te willen prijsgeven, wil ik melden dat Tijgertje, haar kat een belangrijke rol speelt in het boek. Toen ik op dierendag op sociale media een foto van Amber met haar kat zag, raakte mij dit net zo als haar hele boek dat eerder al deed. Mooi van buiten en bovenal van binnen. Amber mag trots zijn op zichzelf en op dit boek.Een aanrader om te lezen. Een boek om te kunnen begrijpen.