Uit de schaduw

Vrijdag, 1 april, 2022

Geschreven door: Karen Rose
Artikel door: Patrice van Trigt

Wauw, wat een verhaal!

[Recensie] Op een enkel boek na heb ik alle boeken van Karen Rose gelezen. Ook de zogenaamde Cincinnati reeks, waar dit het vijfde deel van is, is een fijne serie. Toch kun je dit boek prima als standalone lezen.

Karen Rose heeft met haar unieke genre Romantic Suspense vol in de roos geschoten en inmiddels vele lezers kunnen vermaken met een uitgekiende balans tussen romantiek en spanning. Ze blinkt uit in haar authentieke personages, de levensechte situaties waarin haar dienstverleners zich begeven. Nagenoeg al haar hoofdrolspelers hebben een eerbaar beroep bij Justitie (FBI & CIA), brandweer en zijn (forensisch) artsen, journalisten en advocaten. Ze zijn vanuit een positief perspectief betrokken bij de maatschappij en helpen de medemens. Maar vanuit hun werk krijgen ze ook te maken met de duistere kant van de samenleving.

Laat ik beginnen met het feit dat Karen Rose nagenoeg altijd een dikke pil aflevert. Gelukkig maar want haar boeken lezen als een tierelier. 500 pagina’s of meer zijn nog nooit een opgave geweest als het op haar verhalen aankomt. Ook nu niet want wát een mooi verhaal is dit.

Dani heeft vanwege persoonlijke redenen ruim een jaar geleden Diesel laten weten hun relatie niet voort te willen zetten. Ze wilde hem niet belemmeren en heeft zich op haar werk gestort. Diesel liet zich echter niet zomaar afschepen en is op de achtergrond al die tijd aanwezig gebleven. Door hun sociale betrokkenheid, gezamenlijke familie- en vriendengroep zien ze elkaar geregeld. Dani werkt als hoofdarts in een zogenaamde free clinic. Een huisartsenpost voor mensen die zorg niet kunnen betalen maar het wel nodig hebben. Diesel is onderzoeksjournalist bij de plaatselijke krant. Hij is vooral gefocust op het beschermen van vrouwen en kinderen. En op Dani.

De veertienjarige Michael en zijn vijfjarige broertje Joshua hebben het zwaar. De stiefvader van de jongens heeft het op hen voorzien, iets dat Michael min of meer accepteert zolang Brewer maar van Joshua afblijft. Hij offert zich op om de veiligheid van zijn kleine broertje te waarborgen zo lang dat mogelijk is. Maar op een nacht gaat alles fout. Michael slaat met Joshua op de vlucht voor hun stiefvader en is vervolgens getuige van een misdaad.

Diesel merkt aan Joshua dat er thuis iets speelt wat niet in orde is. Wanneer zijn moeder de jongen niet op komt halen van voetbaltraining maar een uitgeputte en gewonde broer ineens voor zijn neus staat gaan de alarmbellen af. En terecht. Vervolgens schiet alles in een hogere versnelling. Omdat Michael doof is kan Diesel maar een iemand bedenken die kan helpen, en dat is Dani. Bij haar wordt duidelijk wat er aan de hand is en dat zorgt ervoor dat Diesel en Dani zich opwerpen om de broertjes te beschermen tegen alles en iedereen.

Onmacht en woede, dat voelde ik op het moment dat Michael zijn verhaal deed. Wat een vreselijk leed is die jongen aangedaan! Tranen stonden in mijn ogen en ik moest het boek echt even wegleggen. Rose beschrijft alles dusdanig dat ik me kan voorstellen dat dit geen boek is voor mensen met een achtergrond qua misbruik of kindermishandeling. Het feit dat Michael doof is maakt het allemaal extra kwetsbaar maar ook mooi. De dialogen die plaatsvinden zijn levensecht, de aanvulling van de gebarentaal vond ik haast filmisch.

Zoals vaker bij Rose word je meteen het verhaal ingetrokken. Mijn moederhart had het met vlagen zwaar te verduren. Wonderlijk toch hoe personages tot leven komen en zich in je nestelen. Zowel de broertjes als Dani en Diesel zijn dusdanig sympathiek dat het geen enkele moeite kost hen spreekwoordelijk te omarmen. Qua emoties is dit misschien wel het meest intense verhaal dat Rose, althans wat mij betreft, tot nu heeft geschreven. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met het misselijkmakend thema en wat de jongens hebben meegemaakt. Kindermishandeling, mensenhandel, pedofilie en corruptie zijn zware thema’s maar passen perfect in deze overtuigende thriller. Verhaallijnen die in eerste instantie niet (of niet veel) met elkaar van doen lijken, komen vernuftig bij elkaar. De meerdere lagen vragen om je onafgebroken aandacht maar zijn de moeite meer dan waard, wat doet Rose dit toch goed.

In een realistisch aanvoelend tijdschema wordt het verhaal vanuit diverse verhaallijnen verteld. Behalve de jongens, Dani en Diesel komen er nog twee belangrijke perspectieven aan bod. Hoe ze uiteindelijk allemaal bij elkaar komen is heel mooi gedaan. Vanwege spoilergevaar kan daar niet te veel over worden vrijgegeven.

Het hele verhaal straalt kracht uit. De groep die zich rondom de jongens vormt is bijzonder te noemen, zowel qua expertise als karakters. Alle namen uit de voorgaande delen in deze reeks komen voorbij en iedereen vervult een (kleine) rol. Gevoelsmatig is dit het laatste deel dat Rose in Cincinnati laat afspelen. Na een bloedstollende plot zijn alle verhaallijnen rond en lijkt er een eind te zijn gekomen aan een bijzondere reeks boeken.

Uit de schaduw bevat alles wat een echte Rose moet hebben: spanning, romantiek en een prachtig verhaal. Van alle boeken van deze bestsellerauteur is dit verhaal misschien wel het beste wat ik van haar heb gelezen. En daarom ook 5 sterren, een uitzonderlijke beloning voor een uitzonderlijk goed boek. Een mustread!

Zonder angst

Genoeg gezegd

Op het spel