Uit het leven van Scarlett

Zaterdag, 1 februari, 2020

Geschreven door: Ciara Geraghty
Artikel door: Iris Windmeijer

Heerlijke feelgood met de perfecte combinatie van luchtigheid en belangrijke thematiek

[Recensie] Eerder las ik al Uit het dagboek van Grace van Ciara Geraghty, en in december verscheen haar nieuwe boek Uit het leven van Scarlett. Is dit weer zo’n mix van romantiek, humor en een dieper laagje? Lees de recensie!

Leven aan diggelen
Scarlett heeft alles op orde: een verstandige en betrouwbare vriend John Smith, een goede baan als weddingplanner, en een beetje vreemde maar liefhebbende familie. Maar dan verlaat John Smith haar om als archeoloog te werken in een klein Braziliaans dorpje, én blijkt ze zwanger te zijn. En het ergste is: ze weet niet wie de vader is, want ze had een nógal dronken one night stand met de knappe Red Butler. Klinkt als een heerlijk dramatische soap toch?

Scarlett dopt haar eigen boontjes en ook in deze situatie blijft ze heel zelfstandig. Haar sterke karakter zorgt ervoor dat je respect krijgt voor Scarlett, die niet in een hoekje gaat zitten huilen, maar juist heel probleem oplossend te werk gaat. Het wordt alleen nógal ongemakkelijk wanneer blijkt dat Red de bruidegom is van Scarlett’s belangrijkste cliënte.

Gone with the Wind
Geraghty lijkt geïnspireerd te zijn door de klassieker Gone with the Wind, waar veel verwijzingen naar zijn. Niet alleen lijkt de hoofdpersoon Scarlett op Vivien Leigh, de actrice uit de filmklassieker, ook de namen van de karakters zijn er op gebaseerd. En Scarlett O’Hara en Red Buttler (oké, geen Rhett, maar het lijkt er wel op), dit kan toch geen toeval zijn? Toch zijn er verder, op wat kleine verwijzingen na, geen parallellen met de klassieker van Margaret Mitchell.

Ons Amsterdam

Planning
Oké, terug naar Scarlett. Haar vijfjarenplan ligt aan diggelen. Scarlett is heel precies met de tijd en plant alles, wat meteen duidelijk is in de eerste regel van Uit het leven van Scarlett:

“Op vrijdag ben ik over tijd. Het moet om 11.23 uur beginnen. Om 11.30 uur begin ik me zorgen te maken.
Nu is het 14.15 uur en nog steeds niks.”

Maar dan blijkt dat niet alles in het leven zo goed te plannen is. Scarlett wordt zich daar bewust van, maar stiekem begint ze ook te vallen voor Red. Geraghty weet in Uit het leven van Scarlett de protagonist niet neer te zetten als een zielige vrouw die op zoek is naar de vader van haar ongeboren kind, maar als een sterke vrouw die op zoek is naar wie ze precies is. De warme gevoelens van Scarlett voor haar ongeboren kind, maar ook de beginnende gevoelens voor de mogelijke vader van haar kind zijn heel warm en realistisch beschreven.

Al met al heeft Geraghty met Uit het leven van Scarlett een mooi gebalanceerde, gevoelige roman neergezet. Hoewel de zwangerschap van Scarlett de rode draad is, komen er meer thema’s aan bod die de plot mooi aanvullen. Uit het leven van Scarlett is een heerlijke feelgood roman met de perfecte combinatie luchtigheid en belangrijke thematiek.

Eerder verschenen op Readalicious