Uit onverwachte hoek

Zaterdag, 12 november, 2022

Geschreven door: Tamara Haagmans
Artikel door: Kim Landwer Johan

Een heerlijke roman, die zorgt voor de nodige uurtjes zwijmelen en lachen

[Recensie] Feelgood schrijfster Tamara Haagmans heeft al vele boeken op haar naam staan. Eerder las ik met veel plezier de boeken Plankenkoorts en Met een beetje geluk. Ik was dan ook enorm benieuwd naar haar nieuwste feelgoodroman. Kon dit boek de goede verwachtingen van de vorige boeken ook weer waarmaken?

Uit onverwachte hoek gaat Holly. Holly is fotograaf en heeft bijna alle beroemde sterren wel voor haar lens gehad. Door een grote fout in het verleden wil Holly nu niks anders dan mooie foto’s maken. Geen paparazzi foto’s die levens verwoesten. Als ze voor een fotoklus de knappe Milan ontmoet, fladderen er al snel de nodige vlinders. Als Milan Holly vertelt dat zijn jeugd is verpest door zijn beroemde vader en dat hij een enorme hekel heeft aan de showbizzwereld, fladderen die vlinders toch net iets minder. Showbizz en beroemde mensen is alles waar Holly’s wereld om draait. Ze laat het dan ook na om iets te zeggen over haar werk. Is dit wel zo slim? Vooral als blijkt dat de twee nog meer gemeen hebben…

Onverwachte wendingen
Tijdens het lezen van de proloog stelt Victor, de assistent van Holly, een vraag aan haar en daar antwoordt Holly op dat ze zich geen twee keer aan dezelfde steen zal stoten. Ik vroeg me gelijk af waar ze het over had en wat er gebeurd is dat ze deze uitspraak doet. Het maakte mij nieuwsgierig om verder te lezen. Al vrij snel in het boek kom je er achter wat er in het verleden gebeurd is met Holly. Dit maakt echter het boek er niet minder leuk op. Bij feelgoodboeken weet je immers al een beetje hoe het zal eindigen. Gelukkig komen er nog wat andere onverwachte wendingen die het verhaal interessant houden.

Het verhaal wordt uit het perspectief van Holly geschreven, hierdoor weet je precies hoe Holly denkt en voelt. Ook zijn er enkele hoofdstukken vanuit Milan zijn perspectief beschreven, wat er voor zorgt dat je een beeld krijgt van wat er in zijn jeugd is gebeurd, maar ook meer te weten komt over zijn gevoelens. Wat er voor zorgt dat je jezelf in beide hoofdpersonen goed kunt inleven.

Zoals in elk boek weet Haagmans ook deze keer weer de nodige humor te gebruiken, maar geeft ze in het verhaal ook een serieuze noot mee, waardoor het verhaal perfect in verhouding is. Leuk is dat de schrijfster steeds weer aparte plekken in haar boek weet te verwerken. Zo speelde Met een beetje geluk zich af in een pretpark en weet ze nu de sfeer hoog te houden op een partyboot.

Ondanks de zwaardere thema’s als zelfdoding en alcoholverslaving, zorgt de schrijfster ervoor dat door de nodige romantiek en humor het boek niet somber wordt en het een luchtige feelgood read blijft.

Uit onverwachte hoek is een heerlijke roman, die zorgt voor de nodige uurtjes zwijmelen en lachen. Net zoals alle andere covers van Haagmans boeken is ook deze weer heerlijk zomers en past prima bij het thema van het boek. Doordat het boek niet te dik is, slechts 256 bladzijden, is het binnen een mum van tijd uitgelezen. Ik hoop dat Tamara Haagmans snel weer komt met een nieuw boek!

Eerder verschenen op Boeken-cast