Uitbreken

Elke auteur heeft een andere visie over het thema uitbreken

[Recensie] De verhalenbundel Uitbreken is het eindresultaat van de verhalenwedstrijd van Phoenix Books. De opdracht: schrijf een spannend kort verhaal (het aantal woorden ligt vast) rond het thema uitbreken. Meer dan zeventig schrijvers stuurden hun verhaal op, waarna vijf juryleden de tien winnende verhalen kozen. Saeed Ajaib werd eerste met Zussie. Elk van de tien verhalen interpreteert het thema uitbreken op zijn manier, wat voor veelzijdige en verrassende verhalen zorgt.

Deze tien Vlaamse en Nederlandse auteurs mogen zich bij de winnende tien rekenen: Saeed Ajaib, Marlies Van Nieuwkoop, Silke Van Rompaey, Jesse Goessens, Thomas Arts, Carlijn Broers, Philippe Noens, Alain De Lannoy, Johnny Bollé en An Raes.

Uitbreken start met het Zussie van Saeed Ajaib. Voor het verhaal begint, krijg je eerst nog een persoonlijke tekst van de auteur te lezen. Dit wordt bij iedere auteur herhaald. De tekstjes zijn lekker luchtig, afwisselend van lengte met zelfs af en toe een vleugje humor in. Het is daarenboven fijn om iets mee te krijgen over de schrijvers van de kort verhalen, dat maakt het voor de lezer net iets persoonlijker.

Het eerste verhaal zet meteen al een erg hoog niveau neer. Zussie heeft niet voor niets de wedstrijd gewonnen. Maar dat betekent niet dat de rest minder goed is. Enkele andere kort verhalen scoren minstens evengoed en hadden het ook verdiend om te winnen. Zoals Waan-zinnig van Marlies van Nieuwkoop en Locked-in van Silke Van Rompaey. Het is moeilijk om een favoriet uit deze eerste drie te kiezen. Je blijft geboeid verder lezen tot de bundel uit is, vol verwondering over de originaliteit en diversiteit van deze verhalen.

Dans Magazine

Eigen visie
Die verscheidenheid is direct het sterkste punt van Uitbreken. Elke auteur heeft een andere visie over het thema uitbreken. En dat resulteert in tien volledig verschillende kort verhalen. Van sciencefiction tot een bestaand ziektebeeld, zolang het maar rond uitbreken draait. Er is daarbij spanning in overvloed, en deze wordt door de telkens erg korte opbouwperiode nog extra in de verf gezet. Ook kun je rekenen op een verrassende plottwist in bepaalde verhalen.

Een goed kort verhaal moet de lezer onmiddellijk kunnen boeien en meeslepen in de beknopte verhaallijn. En daar slagen alle tien auteurs van Uitbreken met glans in. Geen evidentie, want het verhaal moet nadien als afgerond voelen, en dat kan soms weleens een probleem zijn. Natuurlijk ligt het ene verhaal je meer dan het andere, afhankelijk van de gekozen stijl. Daarnaast heeft elke auteur ook zijn eigen manier van schrijven, al mag worden gezegd dat alle kort verhalen vlot lezen en de lezer weten mee te slepen in de spannende verhaallijn.

Eerder verschenen op Boeken-cast