Uitgespeeld

Zaterdag, 19 februari, 2022

Geschreven door: Inge Spaan
Artikel door: Severine Lefebre

De juiste toon is meteen gezet, en de bijhorende spanning maakt dat je als lezer direct verder wilt lezen om meer te weten te komen

[Recensie] Met Oververhit. Daarnaast schreef ze ook nog een aantal kortverhalen die verschenen zijn in verschillende bundels.

Wanneer Laura’s vader plots sterft, is zij diegene die zijn kleding voor in de kist moet uitzoeken. Hierbij vindt ze papieren, die de nodige vragen oproepen. Wat heeft haar vader te maken met de verdwijning van het oudere echtpaar Timmer. Het gaat om de ouders van Rogier, een vroegere klasgenoot van Laura. Het laat haar niet los, en ze besluit om hulp te vragen aan haar collega Leendert die erg goed is met computers. Hij helpt haar met plezier. In zijn vrije tijd is hij vooral aan het gamen, en onlangs ontving hij het nieuwe detectivespel Klopjacht. Een spel dat naarmate de tijd verstrijkt wel erg realistisch lijkt. Lukt het hen om de waarheid te achterhalen?

Het verhaal begint met Laura die in de zakken van haar vaders kledij enkele opgevouwen A4tjes vindt. Eerst zegt het haar niets, tot ze even later een nieuwsbericht van een verdwijning op tv heeft gezien. De juiste toon is meteen gezet, en de bijhorende spanning maakt dat je als lezer direct verder wilt lezen om meer te weten te komen. Dit wordt extra getriggerd doordat het verhaal vanuit verschillende perspectieven wordt verteld. En deze wisselen bijna voortdurend. Een groot pluspunt, want op die manier wordt de spanning verdergezet en blijft een cliffhanger op het einde van een hoofdstuk langer hangen. De auteur probeert ook enkele dwaalsporen uit te zetten, om zo de lezer op een verkeerd spoor te zetten. Vooral het einde is verrassend.

De plot is uitstekend uitgewerkt. De sterkte zit daarbij in de wisselende verhaallijnen. Je volgt hierbij vooral Laura en Leendert. De verhaallijn van journaliste Laura gaat over hetgeen ze ontdekt over haar pas overleden vader. Daarnaast moet ze voor haar werk een wethouder bij de gemeente interviewen over een politieke kwestie. Leendert is een collage bij de IT-afdeling van de krant, en bij zijn verhaallijn ligt de focus op het spel Klopjacht. Dit ontvangt hij in meerdere delen. Als lezer speur en puzzel je als het ware zelf mee met dit spel. Leendert helpt ook Laura wanneer ze vraagt om de computer van haar vader te bekijken. Gaandeweg het verhaal groeit de interactie tussen Laura en Leendert en komen beide verhaallijnen bij elkaar. En dan is er nog een derde persoon van waaruit enkele hoofdstukken worden verteld.

De hoofdpersonages zijn grondig uitgewerkt en evolueren ook gedurende het verhaal. Dit zie je vooral bij Leendert. In het begin is hij verlegen en kan zich niet goed uitdrukken naar mensen toe. Hij voelt zich het beste in zijn digitale wereld. Maar door Laura zie je hem echt groeien en uit zijn schulp kruipen. Hij stelt zich open en wordt zelfs bevriend met haar. Laura is net wat minder diep uitgewerkt vind ik. Ze is journaliste, en dat komt duidelijk terug in het verhaal. Naast het onderzoek dat ze voert, moet ze ook haar werk blijven doen. Wat ook maar logisch is natuurlijk. Verder blijft haar personage vrij vlak. Dit geldt ook voor de andere personages in het verhaal, al past dat wel bij de verhaallijn.

Inge Spaan heeft een zeer toegankelijke en beeldende schrijfstijl. Dat merk je al aan de titel, die je op meerdere manieren kan interpreteren. Ze weet ook perfect hoe ze de aandacht van jou als lezer bij het boek moet houden. Je krijgt met mondjesmaat informatie over wat er aan de hand is, waarbij Inge je meermaals doet twijfelen aan hetgeen je net gelezen hebt en de daarbij horende conclusie. Dankzij de korte hoofdstukken en vlotte schrijfpen ligt het leestempo erg hoog.

Uitgespeeld heb ik met veel plezier gelezen. Ik las reeds Inge Spaans debuut Oververhit, maar deze is minstens even goed. Ik vond het spannend van in het begin, en ik was zelf nieuwsgierig naar de connectie van Laura’s vader en het verdwenen koppel. Een zeer intrigerende plot. Ook de verhaallijn rond het spel Klopjacht vond ik erg goed gevonden. Het was een soort verhaal binnen een verhaal, en ik vond het fantastisch om ook daar te mogen meespeuren. De plottwisten zijn van hoog niveau, en ik werd een keer echt misleid. Wel vond ik het personage Laura te weinig diep uitgewerkt. Het contrast met Leendert is te groot. Maar dat vermindert niets aan het leesgenot.

Voor het eerst verschenen op Perfecte Buren