Uitverkorene: Duistere engel

Zaterdag, 26 november, 2022

Geschreven door: Alicia Reale
Artikel door: Severine Lefebre

Een spannende young adult fantasy

[Recensie] Aliana (Ali) Logan is een jonge krachtige heks die een leven zonder zorgen leidt in Santa Monica, Californië. Wanneer ze Michael ontmoet, verandert haar leven. Ze voelt zich direct tot hem aangetrokken. Als ze dan ontdekt dat hij ook nog eens een heks is, wil ze liefst van al zoveel mogelijk tijd doorbrengen bij hem. Hij is de enige vriend die haar geheim kent. Dan krijgt Ali te maken met een stalkende demon. Michael biedt aan haar te helpen. Maar is hij wel te vertrouwen?

Met Duitstere Engel heeft Alicia Reale een spannende young adult fantasy neergezet. Het is daarmee haar debuutboek, en het eerste deel in de Uitverkorene-reeks.

Het verhaal begint met de kennismaking met het hoofdpersonage Aliana (Ali) Logan. Ze is bijna zeventien en zit in het laatste jaar van het middelbaar. Een doodnormale tiener, behalve dat ze een heks is. Een geheim dat niemand mag weten, zelfs haar beste vriendin Jade en haar vriendje Aaron niet. In het begin ligt de klemtoon vooral op het typische tienerleven van Ali, zoals haar studie en haar vrienden. Later komt de magie steeds meer aan bod, wel nog steeds afgewisseld met specifieke tienerthema’s zoals vriendschap, erbij horen en verliefdheid.

Vanaf het moment dat Ali Michael leert kennen komt er een onderhuidse spanning in het verhaal. Deze neemt toe naarmate de verhaallijn vordert en de magie ook steeds meer een rol speelt. Vooral de stalkende demon en de duistere mysterieuze sfeer die daarvan uitgaat stuwt de spanning omhoog. Ook de vele cliffhangers op het einde van een hoofdstuk houden de spanning er goed in. Naar het einde toe komt alles dankzij een verrassende plottwist in een stroomversnelling terecht. Met een uiterst spannende en emotionele ontknoping tot gevolg.

De personages zijn zeer goed uitgewerkt en evolueren voortdurend doorheen het verhaal. Zeker Ali, die je ziet veranderen wanneer ze Michael ontmoet. Haar magie wordt steeds sterker, ze kan steeds meer, en het is fijn om dit als lezer samen met haar mee te maken. Hoe verder het boek vordert, hoe meer ze over zichzelf te weten komt. En het is duidelijk dat er nog veel te ontdekken valt in de volgende boeken. Over Michael krijg je slechts met mondjesmaat wat informatie. Vooral het einde maakt veel duidelijk, maar roept tegelijk weer nieuwe vragen op. Ook de andere personages, zoals Jade en Aaron, hebben elk hun eigen specifieke rol in het verhaal.

Duistere Engel is een echte young adult doorspekt met fantasy-elementen. Vooral de magie en bovennatuurlijke zaken zijn daar een voorbeeld van. Hoewel het duidelijk fictie is, komt het wel geloofwaardig over, de magie en het gebruik ervan. Verder is het boek perfect afgesteld tot de leefwereld van tieners. Feestjes, gaan shoppen, het schoolleven, … Het verhaal speelt zich daarbij af in Amerika, en het voelt ook wel erg Amerikaans aan. Met de cheerleaders en hun populaire vriendjes, het grootse Halloween feestje, … Het past in de gevormde magie wereld, en het stemt het verhaal nog meer af naar de beoogde doelgroep. Toch had het misschien een tikkeltje serieuzer mogen zijn, met iets minder nadruk op het tiener-zijn, en wat meer op de magie en alle spanning en mysterie daarrond. Al zit de plot wel zeer goed in elkaar, en word je meermaals verrast. Het einde smaakt dan ook naar meer.

Alicia Reale heeft met Duistere Engel een uitstekend debuutboek neergezet, dat dankzij haar eenvoudige en aangename schrijfstijl heel vlot leest. Ze weet je als lezer de hele tijd te boeien, en de variatie in de verhaallijn maakt dat je steeds verder wilt lezen. De magische elementen zijn realistisch uitgewerkt, en groeien samen met Ali doorheen het boek. Dat mocht misschien wel wat meer zijn en wat sneller gaan, maar tegen het einde zit de vaart er echt goed in en zit je steeds meer in de wereld van Ali. Het slot heeft me emotioneel weten te raken, iets waar weinig fantasy-boeken in slagen. Ik ben alvast erg benieuwd naar het verdere verhaal rond Ali en hoop dat er spoedig een vervolg komt!

Eerder verschenen bij Boeken-cast