Uitzonderlijke whisky's

Zaterdag, 20 mei, 2023

Geschreven door: Fernand Dacquin
Artikel door: P. de Bee

40 flessen met een sterk verhaal

[Recensie] Zoals altijd is het erg fijn als tussen alle ‘gewone’ boeken over whisk(e)y’s en andere sterke dranken er weer eens een bijzonder exemplaar te bewonderen valt. De schrijver van dit nieuwe boek over 40 bijzondere flessen met een sterk verhaal is een oude bekende op het vlak van whisky en hun specifieke kenmerken en achtergronden: Fernand Dacquin. Die trouwens dit boek ook wel ‘40 jaar bijzondere whisky-wereld ervaringen’ had kunnen dopen, want zo lang verkeert hij al in de wonderlijke whisky-nevelen. Eerder al behandelde ik al zijn vorige whisky-boek fernand-dacquin-het-whisky-boek. Fernand Dacquin is sinds jaar en dag verslingerd aan de whisky en dan vooral aan alle wetenswaardigheden daarvan. Zoveel kennis en eer heeft hij daarmee verworven, dat hij niet alleen het International Malt Whisky Festival Gent (mede) organiseert en deelneemt aan het International Whisky Festival in Den Haag, maar tevens een jaar of 12 geleden eervol werd benoemd tot ’Keeper of the Quaich’ (een functie binnen een exclusieve club van distilleerderijen ter promotie van de whisky in het algemeen).

Eén van de eerste aparte zaken die je leest in het voorwoord, is dat het fenomeen 40 ook een politieke  achtergrond heeft (!), namelijk dat de Europese Unie bepaald heeft dat officiële whisky minstens 40 volumeprocent alcohol dient te bevatten. En ook weet je dan meteen dat er mogelijk meer dan 40 (meest blended) whisky’s behandeld gaan worden, en in feite niet allemaal formeel volgens de Europese regels. Maar ja, dat is de dichterlijke vrijheid van de schrijver, tenslotte!

In zijn kenmerkende licht-humoristische schrijfstijl, die niettemin heel veel terzake kundige kennis bevat, leidt Fernand ons langs allerlei kronkelige wegen in dat wonderbaarlijke whisky landschap. Van de Duivel uit de Lage Landen, via Dewar’s drinkende mannen, langs Japanse Ji-whisky en arme smokkelaars, over de Sassenachs, met oog voor Whisky oorlogen en verhalen van div. Highlanders, het verschil duidend tussen J&B en B&L, tot en met Kentucky Cream en Jim Beam. En dan ben je nog maar halverwege! Daarna passeren nog heiligen, korhoenders, kloosters en whisky-in-de-film, kleine flesjes en miniaturen, verzamelobjecten en whisky’s uit vreemde landen en oorden en whisky bij sport sluiten de bonte stoet af.
Geen moment zal de lezer zich vervelen bij al die, soms bizarre, geschiedenissen, daar zorgt de speelse verteltrant van Dacquin wel voor. Het boek is daarbij rijk geïllustreerd.

Gaat het je niet om een strakke opsomming van whisky’s met bijbehorende proefnotities, maar om aangename vertellingen en anekdotes, die iedereen zullen boeien, dan zit je met boek goed. Of je nu een fanatieke kenner bent of een pure liefhebber. Met een heerlijk glas whisky in de hand is het uitstekend bladeren en lezen in dit boek.

Archeologie Magazine

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl