Ultiem bewijs

Vrijdag, 7 juni, 2019

Geschreven door: Peter James
Artikel door: Patrice van Trigt

Met vlagen best spannend en zelfs leerzaam

[Recensie] Bestaat God echt? Is er onomstotelijk bewijs te vinden die deze vraag bevestigen kan of wellicht tegen kan spreken? Ross Hunter is onderzoeksjournalist en staat open voor uitdagingen. Wanneer hij door een oude man wordt benaderd met de bewering dat hij kan bewijzen dat God bestaat raakt Ross geïntrigeerd. Sceptisch en zeker niet overtuigd besluit hij het verhaal aan te horen en in te gaan op de aanwijzingen die de man geeft. Want stel je nou eens voor dat de oude Cook gelijk heeft en het ultieme bewijs kan leveren? Dan staat Ross meteen op de kaart en stelt daarmee de toekomst van zijn gezin maar ook zichzelf in een klap zeker. Wereldfaam roept…

Peter James is bekend van zijn Roy Grace serie. Een politieman die niet van ophouden weet, eigenzinnig is en in bizarre zaken verwikkeld raakt. Maar bovenal iemand waarmee je als lezer een band krijgt. In dat opzicht heeft hoofdpersonages Ross Hunter wel wat met Roy Grace gemeen. Voor wie zijn boeken niet kent gaat deze vergelijking niet op maar mij was dat meteen een stukje herkenning. En dat was geen probleem maar eerder grappig. James heeft al jaren rondgelopen met het idee voor dit verhaal maar had tijd nodig voor research, veel tijd.

En het boek mag er wezen! Ultiem bewijs is een thriller geworden die behoorlijk ingenieus in elkaar steekt. Veel personages, gebeurtenissen en mogelijkheden passeren de revue, het is opletten en bij de les blijven. Wanneer je dat doet is het verhaal prima te volgen en dusdanig interessant dat wegleggen een grotere opgave is. Behalve de hamvraag van het boek, bestaat God, is daar de fascinerende zoektocht. Eerdere verhalen en films hebben dit thema gebruikt, het ultieme bewijs is er immers (nog) niet. Of volgens anderen wel. Het is maar net vanuit welk perspectief je deze vraag bekijkt. Ross krijgt teveel aanwijzingen om te negeren en hij besluit de aanwijzingen na te gaan. Het brengt hem op bijzondere locaties en in hachelijke situaties, op momenten is er sprake van levensgevaarlijke scenario’s want zijn speurtocht gaat niet onopgemerkt aan iedereen voorbij. Ross moet zich wel realiseren dat dit alles niet alleen zichzelf kwetsbaar maakt maar ook Imogen, zijn vrouw en hun ongeboren kind. Is dit alles het wel waard?

Ross en Imogen worden behoorlijk op de proef gesteld in hun huwelijk, de druk die de zoektocht met zich meebrengt is niet hun enige zorg. Anderen willen koste wat het kost Ross stilleggen en wanneer dat niet lukt probeert men het koppel op kwetsbare punten aan te pakken. Dat zorgt voor stress en onenigheid maar bij Ross vooral voor het niet los willen/kunnen laten. Een irritant karaktertrekje maar om te lezen begrijpelijk en soms zelfs grappig. Ross raakt steeds meer overtuigd dat er een kern van waarheid zit in wat Cook hem heeft verteld. Het enige dat hij moet doen is dat bewijs zien te vinden, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Samen kom je op ondenkbare plekken en in contact met illustere figuren. De aandacht die Peter James aan hen heeft geschonken doet het verhaal eer aan. Het hele verhaal voelt goed.

In eerste instantie kreeg ik het vermoeden een gelijk boek van Dan Brown te gaan lezen. Dat concept is inmiddels al zo uitgemolken dat Ultiem bewijs me niet meteen aansprak. Maar hoe fout was mijn veronderstelling! Peter James is een van mijn favoriete auteurs en waarschijnlijk was er de angst om teleurgesteld te worden. Maar goed, ik was dus voorbarig. Het boek is uit en dat is verdraaid jammer. De enige overeenkomst met De Da Vinci Code is de zoektocht naar bewijs rondom het bestaan van God, en dat is ook echt het enige. Peter James komt met dit boek origineel uit de hoek, heeft sterke personages gecreëerd en geeft een eigen draai aan het geheel. Maar…het is geen gemakkelijk verhaal. Veel personages met evenzoveel verhaallijnen maken het boek wel tot een uitdaging. Gelukkig blijft het interessant, is het met vlagen best spannend en zelfs leerzaam. Je kunt duidelijk merken dat Peter James zijn research niet voor niets heeft gedaan. Het geheel is overtuigend en zet je aan het denken. Vanwaar al die weerstand? Wat is precies het probleem met het vinden van een antwoord op de vraag die wereldwijd de gemoederen bezighoudt, waarom hangt er zo’n donkere wolk boven Ross’ zijn onderzoek? Vragen, vragen, vragen. Is er een antwoord te vinden tussen dit alles? Ultiem bewijs is een boek waarvoor de regel geldt: eenmaal begonnen is uitlezen. En daarom vier dikke sterren, een aanrader!