Understanding horse performance

Zaterdag, 16 juni, 2018

Geschreven door: Sue Palmer
Artikel door: Jolien Dalenberg

Het probeem van je paard: brein, pijn of training?

[Recensie] Understanding Horse performance is een informatief paardenboek. Momenteel alleen nog in het Engels uitgegeven. De auteur Sue Palmer vertelt in haar voorwoord dat ze eigenlijk al haar hele leven “in de paarden zit”. Diverse banen zoals groom, instructeur en ruiter brachten haar tot de conclusie dat dit niet was wat ze tot  haar pensioen wilde doen. Ze besloot “Intelligent Horsemanship”te gaan studeren bij Monty Roberts. Echter, in de praktijk bleek dat moeilijk gedrag van paarden vaak uit pijn voortkwam. Omdat ze dit zoveel mogelijk zelf wilde kunnen oplossen, besloot ze dierenfysiotherapeut te worden. Haar ervaringen en inzichten presenteert ze in dit boek.

Verwacht van Understanding Horse Performance geen kant en klare oplossingen! Elk paard is immers anders. Wat Sue Palmer vooral beoogt, is dat je als eigenaar heel erg goed naar je paard gaat kijken. Ze spoort aan tot het stellen van vragen. Als je paard afwijkend gedrag vertoont, zul je zo de weg naar de oplossing sneller vinden. Ze verdeelt de mogelijkheden voor afwijkend of moeilijk gedrag onder in drie dingen: brein, pijn of training. Met andere woorden: wíl je paard iets niet en maakt hij “misbruik” van je? Kán hij het niet omdat hij pijn heeft? Of snápt hij het niet en moet je je training hierop aanpassen? En dat is niet zo makkelijk te zeggen. Vaak is het een combinatie. Aan paardeneigenaren de uitdaging om hun paard zo goed te leren kennen dat ze (h)erkennen dat hun paard zich niet goed voelt en waarom.

Het kan zijn dat je je wat overweldigd voelt door de informatie die je krijgt. Vooral omdat het meer vragen dan antwoorden oplevert. Precies waar Sue Palmer op uit is. Ze gebruikt case studies van paarden waar ze zelf bij betrokken is, maar ze laat ook andere mensen aan het woord zoals een osteopaat, hoefsmid, acupuncturist, dierenarts en healer. Zo krijg je iets meer inzicht hoe elke specialist tegen paardenproblemen aankijkt. De case studies zijn leuk om zelf mee te oefenen: kun je op basis van de informatie bedenken of het grootste probleem brein, pijn of training is? Palmer heeft een aantal vragenlijsten in het boek opgenomen die je kunnen helpen inzicht te krijgen in waar het probleem ligt. Daarnaast geeft ze tips over mogelijke oplossingen per aandachtsgebied.

De opzet van Sue Palmer is om paarden eigenaren aan het denken te zetten. Ze geeft je hierin ook wat richting door een aantal checklists in het boek op te nemen. Ze hoopt je zo makkelijker naar de juiste specialist of oplossing te kunnen leiden. En inderdaad, aan het einde van het boek, zul je waarschijnlijk meer vragen dan antwoorden hebben. Je moet geen boek met oefeningen of testjes verwachten. Achterin staat wel een aantal oefeningen die je met je paard kunt doen, maar ik mis hierbij wel de reden waarom. Mogelijk staat dat niet zo uitgebreid, omdat deze oefeningen al zijn beschreven in een ander boek van Palmer. Ik begrijp haar wens om eigenaren aan het denken te brengen. Het gebeurt nog veel te vaak dat gedrag van paarden toegeschreven wordt aan ongehoorzaamheid, terwijl pijn hier zo vaak aan ten grondslag ligt. Het is een grote verantwoordelijkheid om een paard te hebben. Het gaat over een ander levend wezen. Enkel voor je eigen plezier gaan, kun je dus niet maken. Dat laat dit boek mooi zien. Het had hier en daar nog wel wat dieper op dingen in mogen gaan van mij, maar ik begrijp Palmers keuze dat niet te doen. Het is geen studie boek voor bijvoorbeeld biomechanica. Het is een boek om je te laten nadenken. En daar slaagt ze heel goed in.

Voor het eerst gepubliceerd op allesoverboekenenschrijvers.nl