Unsinkable

Zaterdag, 8 januari, 2022

Geschreven door: Lotte Van den Noort
Artikel door: Willemijn Gigase

Was de Titanic nooit bestemd om Amerika te bereiken?

[Recensie] Kitty droomt van een leven met haar verloofde in Amerika. Als ze een artikel in de krant tegenkomt, waarin staat dat kamermeisjes worden gezocht om te werken op de Titanic, wil ze die kans met beide handen aanpakken. Haar broer steekt daar echter een stokje voor en niet zonder goede reden. Hij weet iets dat Kitty niet weet: de Titanic zal Amerika nooit bereiken.

Complottheorie
Het wereldbekende verhaal van de Titanic wordt door Lotte van den Noort in een ander jasje gestoken. Over de jaren heen zijn vele complottheorieën opgedoken en Unsinkable vertelt het verhaal van een van deze theorieën. Of de theorie klopt of niet wordt in het midden gelaten, maar het is een waanzinnig interessante kijk op de bekende tragedie.

Interessante personages
Het hoofdpersonage, Kitty, geeft genoeg stof tot nadenken. Van den Noort heeft überhaupt goed ontwikkelde personages neer weten te zetten in dit debuut. Kitty (of Katharina) is haar status verloren, wat ze haar vader flink verwijt. Van het hebben van bedienden is ze nu zelf een bediende. In het begin van het verhaal is ze verwend, naïef en maakt ze onrealistische keuzes. Het is mooi om met haar mee te leven tijdens de gebeurtenissen en te zien hoe ze groeit.

Ontroerend
Het einde is natuurlijk niks nieuws. Vanaf het moment dat het schip de ijsberg in zicht heeft is het een bekend verhaal, maar het is absoluut niet alsof de film met Leonardo DiCaprio en Kate Winslet opstaat. Complimenten aan Van den Noort, want op de een of andere manier is Unsinkable net zo uniek en ontroerend. Dat is grotendeels te danken aan haar schrijfstijl, die pakt je vanaf de eerste bladzijde en laat je niet meer los. Doordat ze ook zo goed onderzoek heeft gedaan en gebruik maakt van bekende informatie, is het niet moeilijk om te geloven dat dit standpunt mogelijk is.

De fijne schrijfstijl, geloofwaardige personages en de originele twist op het bekende verhaal vormen een vrijwel perfect boek. Het tragische einde staat helaas vast, maar Van den Noort heeft een mooi en hoopvol einde geschreven dat toch weet te verassen. Unsinkable is zeker een aanrader voor liefhebbers van het verhaal rondom de Titanic, maar ook fans van historische fictie of Young Adult boeken kunnen dit debuut op hun verlanglijstje zetten. Dit boek van eigen bodem is inmiddels ook in het Engels verkrijgbaar.

Eerder verschenen op willemijngigase.com

Unlikable

Unwritable