Uren met Joop Schafthuizen

Dinsdag, 23 maart, 2021

Geschreven door: Nop Maas
Artikel door: Marjon Nooij

Achter de schermen van de Onderneming Gerard Reve

[Signalering] Zojuist verscheen onder de Korenmaat van Nop Maas het boek Uren met Joop Schafthuizen.

Als partner, zaakwaarnemer en weduwnaar van Gerard Reve is Joop Schafthuizen een bekende Nederlander geworden. Niet geheel tot zijn genoegen kwam hij doorgaans in de publiciteit onder de schaduw van de Beroemde Schrijver. Hoewel ook hier die schaduw blijft, valt in dit boek het volle licht op Schafthuizen zelf. De lezer maakt kennis met zijn obsessies, de manier waarop hij de publiciteit gebruikt, zijn omgang met vrienden en uitgevers en zijn manier van onderhandelen.

Nop Maas verzorgde jarenlang de verklarende aantekeningen bij de brievenboeken van Gerard Reve, hij bezorgde de eerste vijf delen van het Verzameld werk en schreef de driedelige biografie Gerard Reve. Kroniek van een schuldig leven. Op basis van de aantekeningen die hij maakte in de jaren 1998-2013, geeft hij de lezer een kijkje achter de schermen van de Onderneming Gerard Reve. Uren met Joop Schafthuizen biedt een stukje informele literatuurgeschiedenis dat niet verloren mag gaan.

Nop Maas publiceerdeover negentiende-eeuwse Nederlandse letterkunde (o.a. Marcellus Emants, Carel Vosmaer en De Nederlandsche Spectator en Multatuli). Hij was betrokken bij brievenuitgaven van Gerard Reve, Willem Frederik Hermans, M. Vasalis en Geert van Oorschot. Hij was mederedacteur van het Verzameld werk van Karel van het Reve en was editeur van de oorlogsdagboeken van Hanny Michaelis.

Heaven

Uren met Joop Schafthuizen telt 264 bladzijden en is uitgegeven onder de Korenmaat.

Het boek kost 25 euro (incl. verzendkosten) en is uitsluitend te bestellen via de website www.nopmaas.nl.