V staat voor Vergelding

Zaterdag, 2 februari, 2019

Geschreven door: Sue Grafton
Artikel door: Agnes Eikema

Verschillende levens, een verbindende schakel

[Recensies] Sue Grafton is altijd een van mijn favoriete auteurs geweest. Haar boeken waarin privédetective Kinsey Millhone de hoofdrol speelt, hebben mij altijd weten te vermaken tijdens mijn vele treinreizen. Maar helaas zal er binnen enkele jaren een einde komen aan deze geweldige serie, want V staat voor Vergelding is alweer het 22e boek in de alfabetreeks. Afgezien van het feit dat Sue Grafton ook al weer de 70 jaar is gepasseerd. Ondanks haar hoge leeftijd blijft ze gelukkig gewoon doorschrijven. Het gevolg? Wederom een detectiveverhaal dat zich afspeelt in de jaren ’80 (helaas wel met een afschuwelijke, maar herkenbare cover).

V staat voor Vergelding

“Een vrouw met een schimmig verleden pleegt zelfmoord of was het toch moord? Een stervende oude man wordt verzorgd door de zoon die hij altijd meedogenloos mishandelde. Een professionele bende winkeldieven harkt miljoenen aan gestolen goederen bij elkaar. Een verwende puber heeft gokschulden tot over zijn oren, maar denkt het systeem te kunnen verslaan. Een eenzame weduwnaar treurt om de dood van zijn geliefde en zoekt naar antwoorden die erger kunnen blijken te zijn dan de pijn om zijn verlies. De spin in dit bizarre web: een elegante zakenman zonder scrupules, wiens deals zonder uitzondering illegaal zijn. En Kinsey Millhone wil er het fijne van weten.” [Achterflap]

De flaptekst geeft het al aan. Dit boek bevat meerdere verhaallijnen waarin Kinsey Millhone de verbindende schakel zal gaan spelen. Op de een of andere manier weet zij zich altijd in duistere zaakjes te mengen. Ze doet mij dan ook altijd denken aan personage Stephanie Plum uit de boeken van Janet Evanovich.

Maar goed, in V staat voor Vergelding heeft Grafton meerdere verhaallijnen uitgezet die op het eerste gezicht niets met elkaar gemeen hebben. Zo lezen we over een jonge jongen met gokschulden en de (zelf) moord van een oudere winkeldievegge. Het blijkt de winkeldievegge te zijn die Kinsey zelf op heterdaad heeft betrapt. De politie gaat uit van zelfmoord, maar haar man is vastberaden en overtuigd dat het geen zelfmoord is geweest. Hij huurt Kinsey in om de zaak verder te onderzoeken. Kinsey komt op een spoor van bende die op grote schaal diefstal pleegt en verhandeld. Lorenzo Dante blijkt deze bende aan te sturen. Maar wat heeft hij te maken met de gokschulden van de jongeman?

Het feit dat ik het boek al een tijdje gelezen heb gelezen en ik even moest teruglezen waar het ook al weer over ging, geeft al aan dat dit niet een verhaal is wat veel indruk maakt. Het is niet slecht, het is vermakelijk maar het is geen steengoed verhaal dat ervoor zorgt dat je op het puntje van je stoel moet zitten. Dat heb ik wel vaker met de boeken van Grafton, maar het lijkt alsof de boeken minder krachtig worden naarmate het einde van het alfabet nadert.

Het boek mist een beetje samenhang ondanks dat de verhaallijnen op het eind bij elkaar komen. Desalniettemin vind ik het wel weer erg leuk om een detective te lezen dat zich afspeelt in de jaren ’80. Met nog steeds dezelfde jonge Kinsey en haar oudere buurman. En dat is altijd genieten!

Eerder verschenen op Boekenz

Y

V staat voor Vergelding