Vallen en opstaan

Zaterdag, 20 augustus, 2022

Geschreven door: Sarah Turner
Artikel door: Denise de Groot

Familiedrama met alle kenmerken van een feelgoodroman

[Recensie] Vallen en opstaan is een roman geschreven door Sarah Turner. Het boek geeft een beetje een gevoel van een feelgood roman. Kenmerken van dit genre zijn herkenbaarheid voor de lezers, ze lezen vlot weg en eindigen altijd goed. Dit genre is heerlijk om te lezen met dit zomerse weer in Nederland of lekker op het strand en bij het zwembad in het buitenland.

Omdat er in dit boek begint met een groot drama hoort het misschien toch niet helemaal thuis in het feelgood genre. De zus van de hoofdpersoon Beth en haar zwager krijgen een zwaar ongeluk. Zo zwaar dat Emmy, de zus, in coma ligt. Haar vriend Doug heeft het niet overleeft. Emmy heeft Beth aangewezen als de persoon om te zorgen voor haar jonge kinderen. Een keuze die Beth helemaal niet begrijpt aangezien zij zelf geniet van haar vrijgezelle chaotische leven. Toch gaat Beth deze uitdaging aan en zet ze alles op alles om zichzelf voor haar zus te bewijzen.

Turner is niet altijd werkzaam als een auteur geweest. Ze heeft namelijk een studie filosofie gedaan, in de financiële wereld en in het onderwijs gewerkt. Ze startte een blog die zo populair werd dat ze fulltime begon met schrijven. Sindsdien heeft ze drie Sunday Times-bestellers geschreven. Vallen en opstaan is haar eerste roman.

Mooie karakterbanden
Het verhaal begint heel snel bij het hoofdpersonage Beth. Zo snel dat je als lezer even moet wennen. Je leert haar in een paar bladzijden kennen, waarna haar zus en haar zwager al betrokken raken bij een zwaar ongeluk. Omdat je op dat moment Beth nog niet zo goed kent voelt het als lezer alsof je een beetje aan de zijlijn staat. Daarna volgen er juist mooie momenten waarop je Beth en de familie goed leert kennen, waardoor je een band met de personages creëert. Zo is Beth heel chaotisch en stuurt ze sms’jes als ze dronken is. Naast deze chaotische kant van Beth merk je ook snel dat ze heel lief is. Zo helpt ze haar neefje en nichtje met hun grote verdriet en raakt ze bevriend met de bejaarde eenzame buurman van haar zus.

Fijne schrijfstijl
De reden waarom dit boek verder wel lijkt op een feelgood roman is door de luchtige schrijfstijl. Ondanks dat de familie van Beth in rouw en in spanning zit, zijn er genoeg momenten die grappig zijn en zijn er veel leuke gebeurtenissen. Dit houdt het boek luchtig, terwijl de situatie best beladen is. Misschien is dit niet alleen niet zo heel realistisch.
Wat verder ook niet kan ontbreken in een feelgood roman is liefde. Beth is al tien jaar bevriend met Jory, terwijl er misschien wel meer dan vriendschap inzit.

Personage groei
Je leeft in dit verhaal echt mee met alle personages. Daardoor kun je goed merken dat ze een ontwikkeling doormaken. Beth krijgt wat meer orde in haar leven en haar moeder leert bijvoorbeeld steeds meer om een stukje los te laten. Verder maak je het rouwproces van de dwarse tiener Polly ook van dichtbij mee. Een gevoelig boek dus die zeker aan te raden is deze zomer. Het boek heeft wel een open einde. Hier moet je als lezer rekening mee houden.