Vallende stenen

Zaterdag, 3 juni, 2023

Geschreven door: Arnaldur Indridason
Artikel door: Joop Liefaard

Arnaldur Indriðason maakt zijn naam als Scandinavische topauteur helemaal waar

[Recensie] Tijdens de verbouwing van een huis wordt bij het wegbreken van een muur in de kelder, een skelet gevonden. Hoewel Konrað niet meer als rechercheur werkzaam is trekt deze gruwelijk vondst zijn aandacht. Welk geheim is er in die kelder achter deze gemetselde muur verborgen en is er een relatie met een groep inbrekers die in die tijd in de stad actief was? Was zijn vermoorde vader er op een of andere manier bij betrokken?

De IJslandse misdaadauteur Arnaldur Indriðason wordt wereldwijd door liefhebbers van het misdaadgenre hoog gewaardeerd. Hij neemt lezers mee naar een wereld waarin misdaad, mysterie en psychologie de basis vormen voor uitstekende misdaadverhalen. Met zijn fraaie verteltrant brengt hij personages tot leven en creëert hij een grimmige en duistere sfeer die kenmerkend is voor zijn verhalen.

Een gewelddadige vader die leefde van de kleine criminaliteit
De populariteit van Indriðason is vooral te danken aan zijn boeken over politierechercheur Erlendur. Aan die serie is een einde gekomen en heeft de sombere Erlendur plaatsgemaakt voor een nieuwe protagonist, de gepensioneerde rechercheur Konrað. Vallende stenen is het vierde boek waarin hij de hoofdrol speelt.

Konrað groeide op met een gewelddadige vader die leefde van de kleine criminaliteit. De man die als Seppi door het leven ging werd vermoord. Konrað is door deze gebeurtenis geobsedeerd en heeft er zijn levenswerk van gemaakt deze moord op te lossen. Dit thema loopt als een rode draad door ieder verhaal over Konrað.

Arnaldur Indridason is erin geslaagd om met dit thema als vertrekpunt een interessant en boeiend verhaal te schrijven. Hij voegt veel lagen en perspectieven toe die zorgen voor de nodige diepte en die kundig met elkaar verbonden worden tot een overtuigend geheel. Zo passeren de zoektocht naar de identiteit van het slachtoffer, verborgen huiselijk geweld, een verstoorde relatie tussen vader en zoon, een andere kijk op wie Konrað in werkelijkheid is en bovennatuurlijke elementen de revue. Alles is in goed evenwicht waardoor het boek een goed ritme en balans heeft.

Het bovennatuurlijke maakt het verhaal rijker
Indriðason is een verhalenverteller en hij vertelt in een ingetogen stijl, met een scherp oog voor detail. De personages komen levensecht over, de beschrijving van de plaatsen van handeling zijn filmisch en de dialogen heel natuurlijk. Het bovennatuurlijke dat Indriðason toevoegt, maakt het verhaal rijker, hoewel het bij de oplossing van het mysterie geen factor van belang is.

Vallende stenen is een uitstekend misdaadverhaal waarin Arnaldur Indriðason zijn naam als topauteur in de Scandinavische misdaadliteratuur helemaal waarmaakt.

Ook verschenen op Pagina 85