Van bij ons

Zaterdag, 2 mei, 2020

Geschreven door: Margot Senden
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Volksverhalen uit de twaalf Nederlandse provincies

[Recensie] Dit boek is een verhalenbundel van twaalf verhalen die zich telkens in een andere provincie afspelen en gaan over oude sagen, mythen en sprookjes van alle provincies, die ook gebaseerd zijn op bepaalde feiten. Leer over de zeemeermin uit Zeeland, de enge witte wieven uit Gelderland, spannende gevechten waarbij dorpen verloren gingen en meer. De verhalen uit verschillende provincies zijn gebaseerd op geschiedenis.

Van bij ons is een interessante bundel waar alle provincies aan bod komen. Elk verhaal is rond de 5 à 6 pagina’s lang, waarbij ook nog mooie illustraties bij te zien zijn. Daarna krijg je wat informatie over de mythe waar het verhaal op is gebaseerd, om vervolgens een noot te lezen van de auteur en informatie over de auteur. Een hele prettige opzet, want zo krijg je naast een spannend, bijzonder of emotioneel verhaal wat extra informatie waardoor de historicus in je staat te springen om meer!

De verhalen zijn heel toegankelijk voor jongere lezers, hoewel er ook genoeg verhalen zijn die zelfs spannend kunnen aanvoelen voor oudere lezers (van die witte wieven krijg ik vast nog wel eens nachtmerries!). Hoewel elk verhaal is geschreven vanuit een andere auteur, is er weinig verschil te zien in kwaliteit. Bij elk verhaal kwam ik goed in het verhaal, daarbij helpt het ook dat de verhalen vrij kort zijn, zodat je in een snelle vaart het verhaal meemaakt.

Naast alle interessante verhalen en de historische laag zijn er ook geweldige illustraties die ervoor zorgen dat dit boek een pareltje is voor in je boekenkast. De illustraties weten de verhalen ook goed af te beelden en het is een mooie extra dat de auteurs zelfs zijn getekend. Vele mooie kleuren die prettig ogen, maar ook geïllustreerde potloodstreken wat betreft de profielschetsen. De hele opmaak geeft een historische sfeer, heerlijk!

Van bij ons is een verhalenbundel die je zeker een kans moet geven als je wat wil weten van de Nederlandse geschiedenis op een hele nieuwe manier. De verhalen zijn divers, hebben zelfs een magisch randje en worden bijgestaan door gepaste illustraties. Aan het eind is er zelfs een overzicht van locaties waar je nog meer kunt leren over de vaderlandse geschiedenis, voor de echte geschiedenisliefhebbers onder ons. Historisch leesvoer voor jong en oud!

Voor het eerst verschenen op Nerdygeekyfanboy

Door de seizoenen met Hop en Dop

Van bij ons